Zijn, worden, blijven, blijken, lijken, schijnen, heten, dunken, voorkomen.


In de weblog van
Willem Karssenberg staat een stuk over een artikel in de Telegraaf. Dit artikel laat zien hoe sterk ons poldermodel kan werken en pressiegroepen die het hardst schreeuwen ongenuanceerd aangehaald worden. (lekker gedegen stuk onderzoeksjournalistiek).
Ook op de weblog van mijn “Belgische” collega
Willy Vermaelen staat een reactie.
In de (nu nog steeds) oplopende hoeveelheid reacties bij het Telegraaf artikel zie je, omdat iedereen in Nederland betrokken is bij onderwijs, ook iedereen er ook iets van vindt.
Mijn bedoeling was een pittige reactie schrijven en nog een keer uitleggen dat kennis wel belangrijk is maar de manier waarop het vergaard wordt best anders kan.
Terug naar hoe het was? Het docentenkorps op ROC’s is vergrijsd, hoe vaak gaan zij terug naar de werkvloer om de ontwikkelingen van nieuwe technieken, programma’s e.d. te volgen. Hoeveel docenten scholen zich bij binnen het vakgebied dat zij geven? Willen we echt terug naar platte eenzijdige kennisoverdracht: lees een boek en schrijf de vragen over? Nee, de eindtermen dat is wat!
Alle MBO opleidingen leiden dan op tot antiquair of archeoloog.
Waarom is het verkeerd de bedrijven waar onze leerlingen werken en stage lopen, te betrekken bij de opleiding van leerlingen en te luisteren naar aan welk soort werknemers zij behoefte hebben?
Trouwens over taal gesproken: hoe kan het MBO (met name BBL) de schade die reeds opgelopen is in het bedroevend taalonderwijs op het VMBO en de basisschool goedmaken in minder jaren en minder tijd?
Het is echter vechten tegen de bierkaai.
Het gaat niet goed met de invoering van CGO, wat meer keuzevrijheid en meer tijd zou niet verkeerd zijn, maar alsjeblieft nuanceer wat meer en zorg voor gedegen onderzoeksjournalisten.
Kijk bijvoorbeeld eens naar “de tovenaarsleerling” om het van een andere kant te zien
Is er een lobby die PRO CGO is?

7 comments

  1. http://cid-071ee780bcca90de.skydrive.live.com/self.aspx/technische%20vakken/mechanica%20elektriciteit.pdf

    Deze link is een download naar het PDF-document, waarin je een voorbeeld ziet hoe basiscompetenties, vakoverschrijdende eindtermen en “sleutelvaardigheden” bij ons met succes in een module-eenheid gebracht worden. Op deze manieren zijn het “vergaren van louter kennis” en sociale vaardigheden bij ons met groot succes samengebracht voor elke opleiding in het beroepsonderwijs.
    Met succes, omdat men bij het doorvoeren van deze vernieuwende vorm eerst geluisterd heeft naar de docenten die in het beroepsonderwijs staan en pas DAARNA beginnen schrijven is aan deze bundels “Modulaire beroepsopleidingen”.

  2. Mij valt vooral het aantal taalfouten bij de reageerders op. D/t, als/dan, het kan niet op. Zo goed was dat onderwijs dat zij volgden dus blijkbaar ook weer niet. Of zouden hun hersens en taalvaardigheid aangetast zijn door het lezen van de Telegraaf?

    (Op de markt een tijdje terug: “Gratis Telegraaf mevrouw?”. Ik: “Nee, die krant tast je hersens aan”. Hij tegen zijn collega: “Oh,dat is weer zo’n NRC of Volkskrant-lezer”. Ik tegen mijn collega: “Zie je, dat is het bewijs, hij kan nog maar twee andere kranten opnoemen”.

  3. En toen ik bovenstaande reactie daarnet postte bij de telegraaf, kreeg ik na enkele minuten dit bericht:

    Beste lezer,
    U heeft gereageerd op een artikel op telegraaf.nl. Ons moderatingteam heeft uw reactie beoordeeld en geoordeeld dat uw reactie niet voldoet aan onze huisregels. Uw reactie is niet vrijgegeven voor publicatie op telegraaf.nl. Klik hier om naar het artikel te gaan waarop u heeft gereageerd en probeer het eventueel nogmaals.

    Met vriendelijke groeten,
    Het moderatingteam van telegraaf.nl
    PS. Dit is een automatisch gegenereerd bericht.

    Ik ben toch wel benieuwd welk geautomaiseerd filter mijn reactie eruit gehaald heeft. Het woord ‘hersens’ misschien?

  4. @moniek, leuke is dat de verwijzingen naar de blog van Willem en mij ook door Twingly geplaatst wordt naast het artikel van de Telegraaf (ahoewel leuk?), wie zou het brein achter dit tooltje zijn 🙂
    @Willy, hartelijk dank voor je documenten….kennisdeling is top!

  5. Wat mij sowieso opvalt…je maakt in je 7e regel een redelijk basale taalfout….”iedereen er iets van vind…”moet dat niet met dt???

  6. @jeroen, ach als dat mijn enige taalfout hier zou zijn. Maar je hebt gelijk, dank voor de tip

Comments are closed.