Weg met studiedagen …..allemaal naar een Edcamp

……riep ik gisteren op Twitter. Natuurlijk verdient dat een uitleg waarom ik dat vind en waarschijnlijk uiteindelijk een nuancering.

Afgelopen zaterdag waren ze bij elkaar de #Edcampers. Dit keer reisden circa 30 mensen af naar Texel.
Dat dat direct iets over motivatie zegt, spreekt voor zich, want welke onderwijsgek gaat nu op vrijdag al in een hostel zitten (bijna een pre-Edcamp MET borrel) om vervolgens de hele zaterdag van 9.00 tot 16.00 uur binnen te zitten en over onderwijs te praten, vragen en delen?

De heenreis reisde ik vanaf Utrecht met Ilse Meelberghs (zij schreef er al een post over), ach wat is nu een rondje Roermond – Texel?
Zelfs de anderhalf uur in de trein naar Den Helder ging het over onderwijs maar ook over de persoonlijke Why, naar elkaar luisteren en stiltewandelingen. Onze eigen persoonlijke ontwikkeling en die als professional.

Edcamp het principe
Eigenlijk is het afkomstig van een werkvorm die Open Space heet.
Er is geen programma, de deelnemers geven het programma vorm op de dag zelf (unconference).
Op een planbord zijn enkel de tijdsloten aangegeven en door middel van een geeltje geef je aan iets te willen vragen, delen, presenteren of doen.
Deelnemers stickeren vervolgens de sessies aan waar zij aan willen deelnemen.
In de sessies (van een half uur) loopt het zoals het loopt.

De wet van twee voeten is in de sessies van toepassing:
“Als mensen gedurende de sessie merken dat zij niets leren of (kunnen) bijdragen, dan moeten zij hun twee voeten gebruiken om zich naar een meer productieve sessie te verplaatsen.”

NOOT: Vorige week was ik bij een Pizza sessie van de stichting Leerkracht en ook daar was een Open Space sessie. Het verschil met de Edcamp was dat kennis over het principe onontbeerlijk is, je kunt mensen er niet ineens mee overvallen. Het vergt echt enige denkvoorbereiding en een veilige omgeving waarin je je kwetsbaar kunt opstellen.

EdcampTexel

Allereerst een compliment aan de organisatie! Koffie, thee, eitjes, mooie memovellen, leerlingen die de tijd bewaakten (en een sessie gaven), en zelfs een goodybag met schelpen. Top!!

Bij binnenkomst was het een mengsel van oudgedienden (al vaker meegemaakte Edcamps) en nieuwe aansluiters.
Nee, er is geen ons kent ons en er wordt niet uitgesloten zoals vaak gebeurt op conferenties. Ook maakt rol, taak, functie, status en schoolsoort niet uit…iedereen is gelijk.

De sessies zelf.
Omdat ik Nearpod op dit moment veel gebruik en er zowel voor school als presentaties mee werk, stelde ik een Nearpod sessie voor. Ik startte met een bestaand onderdeel van de lessen die ik verzorg en samen doorliepen we een live sessie. Vraag/antwoord, de mogelijkheden en ervaringen uitwisselend. Het mooiste in deze sessie vond ik zelf dat Rhea Flohr een live sessie van haar eigen lessen deelde waarin andere mogelijkheden van Nearpod aan bod kwamen. Dat maakt zulke korte sessies zo krachtig. Het ging helemaal niet over de tool maar veel meer over de didactiek, hoe gebruik je het in je onderwijs en wanneer niet.

Aansluitend deelde Jörgen van Remoortere zijn ervaringen met GoFormative en ook daar was het een gaan en komen van ervaringen, vragen en oplossingen.
Natuurlijk is het gros van de deelnemers aan een Edcamp digitaal vaardig en kennen velen van hen de tools. Echter de niet ingewijden kunnen gewoon meedoen en er is alle ruimte om te vragen waarom en hoe. Ook hier ging het meer om hoe je een digitale tool didactisch en doordacht inzet en vooral dat de afwisseling van didactiek zo belangrijk is. Soms pen en papier, soms een frontale les, soms een digitale tool. Alles valt of staat met de docent die nadenkt over zijn onderwijs en wat hij ermee wil bereiken.

Mijn voeten brachten me even naar buiten, waar de zon scheen en daarom miste ik de start van de sessie van Ilse over de persoonlijke Why. Ik heb de mijne zelfs in mijn masterportfolio opgenomen.

“Ik, Karin Winters wil een open, hartelijk en vriendelijk mens zijn, die openstaat voor nieuwe contacten, denkwijzen en ideeën. Ik wil mensen helpen door mijn kennis te delen als ik die heb of samen te werken aan de oplossing van een probleem. Omdat ik een netwerker ben kan ik mensen aan elkaar verbinden. Dit doe ik zonder te letten op rol, functie of titel. Humor en mijn sociale vaardigheden zijn de wapens die ik daarbij gebruik. Ik wil verzuring en cynisme voorkomen door uit te gaan van het positieve in mensen en de daarbij behorende systemen. Ik heb last van buitensluiten van mensen en groepen en kom daartegen regelmatig verbaal in opstand. Ik stel vaak kritische vragen en durf voor mijn mening uit te komen.

Dit doe ik als Karin Winters…ik ben wie ik ben”.

Na  een Tip van Ilse heb ik ooit de stappen hier doorlopen om tot die persoonlijke Why te komen.
In de sessie ontstond een spontaan Talking-stick moment (met een steen) en daarin werd open gedeeld wat mensen drijft in onderwijs. Zo’n moment als dit moment vind ik tekenend voor de Edcamps, het kan gewoon. Praten, luisteren en delen. Prachtig!!

Rhea Flohr is al een tijdje op zoek hoe mediawijsheid in onderwijs in te zetten, welke bronnen zijn er en vooral hoe doen anderen het. Uit de vragenronde bleek dat er op veel scholen pas iets gebeurt als het eerst is misgegaan. Een soort crisismanagement dus. Bij weinig van de deelnemers is mediawijsheid (in de breedste zin van het woord want ook ICT vaardigheden en Informatievaardigeheden passeeerden de revu) standaard opgenomen in het programma. Vaak zijn de mentoren of Loopbaanbegeleiders degenen die er aandacht aan besteden.  Ook de zin uit het boek van Patrick Koning: mediawijze leraren en leraren mediawijsheid zijn twee verschillende zaken. Wordt hier vast vervolgd…..want ook ik ben van de mediawijsheid (van leraren) en nu ook aan de slag voor een uitgever om er iets mee te doen.

Maaike Zijm (de initiator van deze Edcamp) liet ziet wat zij doet met LessonUp en hoe zij gebruik maakt van alle verzamelde lessen die er al zijn. Ook hier was er alle ruimte om vooral in eerste instantie de kritische geluiden om te zetten naar oplossingen en verdere suggesties. Waarom bijvoorbeeld niet VO Content opnemen in LessonUp en juist daar de content delen. Het voordeel van een Nederlandse leverancier is, dat zij altijd open staan om beter te worden en onderwijs te helpen.

De laatste sessie was een spontane waar ik eigenlijk in eerste instantie alleen iemand nodig had om mijn bij de Action gekochte VR bril in elkaar te zetten. Gelukkig was Rob Kerkhoven veel beter voorbereid en hij liet allerlei voorbeelden en meegenomen (chinese) hardware zien. Maar vooral was ook hier de vraag om…hoe zetten we dit in in onderwijs, welke kansen zijn er en hoe doen we dat didactisch. Hip is leuk, maar het moet wel een doel dienen. Een voorbeeld kwam van het scheepvaart en transport College. Zij zijn druk bezig met het bedenken hoe VR in onderwijs in te zetten en zij investeren ook in ontwikkelingen.

Waarom geen #Edcamp als studiedag in een school?

Ik denk dat een Edcamp variant (mits goed voorbereid qua organisatie en achtergrondinformatie) een heel goede vervanger kan zijn van gedwongen (niet zelf gekozen) workshops op studiedagen.

De inhoud van de sessies is niet van belang, maar de uitwisseling des te meer. Alle sessies bestonden uit het delen van ervaringen en kennis en nergens was er een saaie frontale presentatie. Alle inhoud komt van de deelnemers zelf en is schoolsoort onafhankelijk. Natuurlijk is niet alles dat in PO gebruikt wordt van toepassing in het MBO, maar erover nadenken en erover praten is heerlijk.

#Azijnpissers, #eikelpoetsers #hakzanders zijn er natuurlijk bij een Edcamp niet bij, zeker niet als deze op een zaterdag gehouden wordt. Dat is eigenlijk mijn nuance zoals in het begin aangegeven. Alles valt of staat met de deelnemers zelf.
Wanneer je mensen “stuurt omdat ze moeten” is zelfs een prachtige activiteit als een Open Space of Edcamp bij voorbaat gedoemd te mislukken, maar dat is een ander verhaal.

Voor nu

…..was het weer een prima Edcamp en ik hoop dat er nog veel volgen. Dan zal ik eens wat gaan schudden aan de MBO boom, want die zijn toch wel ondervertegenwoordigd op dit soort bijeenkomsten.

Bekijk de Storify die Maaike gemaakt heeft hier

 

One comment

Comments are closed.