Top (effewachten) LeerKRACHT Pizza sessie.

De titel klopt! Een Pizzasessie waar vanwege een technische storing de Pizza’s ruim een uur te laten kwamen.
Erg? welnee….het was zelfs niet eens een tip op de evaluatie flap.


Vandaag vond de eerste Pizzasessie plaats van de LeerKRACHT (mbo) cirkel waarvan ik deel uitmaak. Ruim 45 deelnemers vanuit teams die dit jaar met LeerKRACHT gestart zijn bij Hoornbeeck, Zadkine en Mondriaan sloten aan.
Na een gewone werkdag nog deelnemen aan een Pizzasessie van 16.00 tot 20.00 uur vind ik sowieso klasse.

Wanneer teams starten met LeerKRACHT zijn ze in de eerste fase heel erg gericht op zichzelf en hun eigen onderwijs. Natuurlijk betrekken ze de stem van de student bij de doelen en acties die zij benoemen tijdens de wekelijkse bordsessie.
Uitwisseling met andere teams vindt dan nog nauwelijks plaats.

De schoolcoaches en Expertcoaches groeien (vind ik zelf) in diezelfde periode juist naar elkaar toe doordat zij juist vaak uitwisselen en samen komen.

Waarom Pizzasessies en wat zijn het dan?
Een Pizzasessie is een bijeenkomst waar deelnemers uit alle teams (soms een heel team, soms een afvaardiging en vaak de teamleiders) met elkaar ervaringen uitwisselen. Er zijn ook workshops waarin zij nieuwe instrumenten of kennis aangereikt krijgen.
Het woord zegt het al, alles vindt plaats rond etenstijd en vaak is dat pizza of ander snel maar lekker eten.

Vanavond was onze eerste Pizzasessie en wat voor een!
Gastcollege was het Hoornbeeck College in Rotterdam (Zuid). Het team en de directie hadden er echt werk van gemaakt. Zo ontvang je gasten!
Bij binnenkomst werd elke deelnemer naar de ontvangstruimte begeleid en persoonlijk voorzien van koffie of thee. Drie dames van de secretariële opleiding fungeerden de hele sessie als gastvrouw. En zij kweten zich perfect van hun taak.
In de workshopruimtes (daarover later meer) lag een inlog voor het netwerk en een telefoonnummer voor vragen klaar. (een unicum wat mij betreft).
Een volgend gastcollege gaat er een flinke kluif aan hebben om dat te evenaren of overtreffen.

Myrthe Meurders onze collega ExpertCoach bewees waarom zij regelmatig als dagvoorzitter aan het werk is, wat een klasbak zeg! (bijna een beetje jaloers op).

De inhoud (want daar gaat het om).
Omdat de teams elkaar niet kennen en omdat dit de eerste bijeenkomst was, is dat altijd een spannend moment…de ijsbreker.
Speeddates van max 3 minuten waarin mensen heel kort uitwisselden waar staan jullie en wat zijn jouw ervaringen tot nu toe.

Vervolgens gingen we gluren bij de buren.

  • Wat staat er op de borden van de verschillende teams?
  • Hoe ‘eigen’ is jullie bord en welke aanpassingen hebben jullie inmiddels gemaakt?
  • Hoe gaat het met de andere instrumenten?
  • Hoe loopt feedback geven en ontvangen?
  • Doen jullie al aan les bezoeken en bereiden jullie al samen voor?

Open, levendige en vooral eerlijke gesprekken zonder waardeoordelen. Volop, wij doen het zo…dat werkt best goed (of niet).

Na de (effewachten) pizza konden deelnemers nog kiezen uit een aantal workshops: krachtige vragen stellen, oplossingsgericht coachen, intervisie, digitale didactiek. Het gebeurt mij niet vaak dat deelnemers en ikzelf het jammer vinden dat de tijd op is, maar dat was in mijn sessie (digitale didactiek en TPACK) nu wel het geval.

Mijn eigen ervaring.
Dit is LeerKRACHT!
Dit is voor mij het bewijs dat het (met vallen en opstaan) werkt. Deze teams zijn in oktober/november gestart en staan echt in de verander stand.
De vooral gezellige en veilige sfeer van vanavond komt er niet zo maar. Die is ontstaan doordat docenten met elkaar in gesprek zijn. Ze hebben het over onderwijs maar ook over zichzelf.

Wat is mijn rol en wat doen we samen.

Natuurlijk gaat dat allemaal niet vanzelf en soms is het een drama.
Vanavond was een pareltje dat door schuren ontstaan is!

Oh en op de evaluatie flap Tips zat maar 1 briefje: langer ervaringen uitwisselen.
Dat regelen we natuurlijk:  18 april weer?

One comment

Comments are closed.