Tips aan digitale prullenbak vullers van een HR afdeling

Eigenlijk wilde ik een mooi verslag schrijven over het MOOC café van vandaag, maar de vlammen schieten me nu uit mijn oren over een ander onderwerp, dus dat leuke verslag kan wel even wachten.

Ik schrijf dit niet over en voor mezelf. Ik zoek geen baan en ik heb niet de zoveelste slappe afwijzing in mijn mailbox. Ik ben al te oud om die hele de grond in boren sessies solliciteren en afgewezen worden aan te gaan.

Dit is een open brief aan de (HR) mensen die sollicitatiebrieven vergezeld van motivatiebrieven en CV’s oeverloos naar de prullenbak verwijzen, dit zonder na te denken wat dat gedrag doet met het zelfvertrouwen en zelfbeeld van de sollicitant.

Iemand die reageert op een vacature zoekt werk, ander werk of wil eindelijk wel eens aan het werk. Als je je niet realiseert wat de impact is van jouw gedrags als je mails zuchtend naar je digitale prullenbak verwijst ben je een slechte HR mijnheer of mevrouw.

Wat tips….

  1. Wanneer je een vacature opstelt en je al weet dat je een 16 jarige die geen ruk kost zoekt, stel je vacature dan zo onaantrekkelijk mogelijk op. Zorg ervoor dat er zo min mogelijk mensen reageren. Dat scheelt je het versturen van loze mails, of niet reageren.
  2. Een niets kostende stagiaire kun je beter zonder vacature binnenhalen door rechtstreeks bij stagebureau’s van scholen aan te geven dat je iemand zoekt.
  3. Als je schrikt van de massa reacties neem dan toch de tijd om te bedanken voor de moeite van het versturen van de sollicitatie. De verzender heeft namelijk ook erg veel tijd gestoken in de brief en het CV.
  4. Wanneer je mensen niet uitnodigt, stuur de afgewezene dan een bericht dat het feest niet doorgaat. TIP: varieer eens in de de altijd en eeuwige flut tekst: er zijn kandidaten die beter aan het profiel voldoen.
  5. Als je toch mensen uitnodigt voor een gesprek en vervolgens afwijst, wijs dan eens beargumenteerd af. Geef aan wat er goed ging, wat er beter kan en wat er aan het profiel of CV verbeterd kan worden.
  6.  REAGEER REAGEER en REAGEER. Als je dat niet doet of van plan bent….….zoek een andere baan, voor jou 350 anderen!

Zo mijn boosheid is eruit, op Twitter een oproep geplaatst en wat mensen in de mail om hulp gevraagd.

2 comments

  1. Ik begrijp je frustratie, herken het ook maar dan van de andere kant. Weet waren vorig jaar op zoek naar iemand die ervaring heeft in begeleiding van dementerenden. 80 reacties gehad waarvan wel er zo’n 60 niet passend vonden. Ik heb jaren in een winkel gewerkt en had daar ook demente klanten, ik was kok in een verzorgingshuis , of gewoon vrachtwagenchauffeur zonder verdere aanduiding. Weet hebben iedereen een afwijzing gestuurd nadat de keuze gemaakt was, dat wel. Maar ik kan me voorstellen dat wel dat een volgende keer niet meer doen. Zelfs als daardoor de goeden weer onder de kwaden lijden. leve de sollicitatieplicht.

  2. @carel, natuurlijk moet ik realistischer denken en is het ook zwart wit, maar het gebeurt te vaak dat er niet eens gereageerd wordt en dat kan gewoon niet.

Comments are closed.