TEDxAmsterdamED, in the Shift or in the Shit?

De rollercoaster van de TED talks vandaag dendert in mijn hoofd nog voort. Wat een prachtige dag!
Het gevoel om bij een soort flip de bijeenkomst (want er werd online streaming lekker meegekeken) te zitten was echt zo overweldigend.
De chemie van vandaag vond ik eigenlijk verrassend, waarom zijn mensen door de 200 woorden ronde gekomen, waarom wilden ze erbij zijn?
Jammer genoeg zag ik ook kaartjesverzamelaars, kan ik hier zaken doen…..hoorde ik gebakkenlucht verkopers, zag ik “weet je wel hoe vreselijk mooi, belangrijk, beroemd ik ben” mensen. Maar 99,9% van de mensen vandaag waren zoals onderwijs betaamt, open communicatieve en netwerkende mensen. Nieuwsgierig naar de Talks en naar elkaar.
Gelukkig hoef ik niet alle sprekers samen te vatten, want alles is uitgezonden en terug te kijken.
Kijktips kan ik wel geven, kijk naar het verhaal van Stan Putman…onze toekomst….wat een lef…ga er maar staan als 18 jarige.
Kijk naar het verhaal van Karim Amrani, @jibly….daar gaan we meer van horen en zien.
Als derde kijk naar Andre Wierdsma, (nog niet gevonden) maar vooral als je manager of docent bent.
Ach, neem de tijd en kijk naar allemaal, of zing even mee met Jesse Boere

Waar ik mee worstel, telkens na deze mooie bijeenkomsten, wat doen we ermee?
De realiteit van alledag in Nederlands onderwijs staat veelal ver af van de inspiratoren van vandaag. Zoals ik al aangaf woensdag, er zijn nog te veel docenten die wel willen maar niet kunnen veranderen, vanwege de tegenwerkende diensten of managers gewoon een gebrek aan ICT faciliteiten.
De mensen die werken in de waan van alledag, die er ook vandaag niet bij konden zijn…hun alledag is onderwijs! Ook dat is echt een punt voor de organisatie, iedereen moet wel mogen/kunnen.

De opmerking dat onderwijs te belangrijk is om over te laten aan steeds nieuwe regeringen is er een die bij mij blijft hangen.
Zou de nieuwe regering niet eens een afspraak kunnen maken over een meerjarenplan dat over partijpolitiek heen gaat? Elke regering een eigen onderwijskleurtje en onderwijsgeurtje is niet goed en remt wat mij betreft echt innovatieve, veranderende, bij de toekomst passende oplossingen.
Ach en om maar klein te beginnen…moet ik ook nog schrijven over de #kenniscaroussel van Lente in het onderwijs, minitedjes vanuit de praktijk.

3 comments

  1. Als ik jouw verhaal lees, blijft er voor mij maar een conclusie over: docenten en opvoeders, ga je eigen weg. Sluit je aan bij de wereldwijde revolutie in het onderwijs en wacht niet op de politiek of beleidsmakers. Stop met klagen over bezuinigingen en de waan van de dag en sla, samen met je collega’s nieuwe wegen in naar het onderwijsdat past bij deze tijd.

Comments are closed.