Snapptuhet?

Afgelopen maandag verschenen er juichende nieuwsberichten in de pers: ‘Leerlingen presteren beter dankzij een slimme tablet’ en het was ook de strekking van het persbericht dat door Kennisnet werd verspreid.

Omdat ik afgelopen zaterdag op de ResearchEd was, schoot me wel te binnen nog eens kritisch te kijken naar de onderzoeken. Gezien het feit dat ik me daar nog niet voldoende in verdiept heb, ga ik daar nu niet op in.

Waar ik wel even wat over wil zeggen is dat de titel van het persbericht de lading niet dekt.
Leerlingen presteerden enkel bij rekenen significant beter, bij taal is het bijna niet aangetoond.
Leerlingen zijn niet slimmer geworden door de slimme tablets, ze hebben alleen door de inzet van software een hoger resultaat behaald bij een rekentoets. Ik ben trouwens wel benieuwd hoe dat over een half jaar is (iets met een vergeetcurve), maar dat terzijde.

De leverancier van het pakket maakte het in de persberichten nog mooier, ‘Cito-scores binnen half jaar tot 43% procent hoger door ons tabletonderwijs’.

Ik weet  inmiddels dat de pers vaak niet de moeite neemt zelf kritisch te kijken naar de inhoud van een persbericht en dit klakkeloos copy-pasted. Ook is de pers kort van memorie want diezelfde pers was er in 2014 als de kippen bij om diezelfde organisatie te schandpaalnagelen toen het om de privacy en data van leerlingen ging.

Ik wil wel iets kwijt over het tijdstip waarop deze onderzoeken gepubliceerd werden. Wat onvoorstelbaar toevallig dat beide onderzoeken tegelijkertijd klaar waren voor de drukker. Ook dat dat precies 2 dagen voor de IPON beurs het geval was.
Voor een leverancier die een stand op de beurs heeft is dit een uitgekiend moment. Voor een stichting als Kennisnet vind ik het niet heel chique om dat zo kort voor de IPON te openbaren, zij hebben immers geen enkel commercieel belang bij de publicatie toch?
Op deze manier help je een leverancier aan klanten, want van de ca 8000 bezoekers van de #IPON wisten velen van hen de stand van de leverancier te vinden. Die wrijven zich na donderdag in de handen.

Een ander Kennisnet dingetje…
Vanmorgen viel mijn oog op een LinkedIn discussie waarin de voor- en nadelen van een groeps Whatsapp in de bovenbouw basisonderwijs onderzocht wordt.

Een van mijn terugkerende ergernissen is het gebruik van Facebook, Twitter en Whats app in het basisonderwijs. De minimale leeftijd om een account aan te maken bij Facebook en Twitter is 13 jaar en bij Whatsapp zelfs 16 jaar.

Daarin is een rol voor Kennisnet weggelegd. Ouders en kinderen uitleggen hoe het zit met jokken over leeftijd in relatie tot mediawijsheid. Je mag als Kennisnet het argument dat zowel leraren als ouders gebruikt wordt: ‘ja maar ze zitten er toch al op’ niet hanteren.

Op dit moment loopt er hierover een leuke discussie op Twitter. Kinderen zaten toch al op Facebook en Whatsapp voor de docent een groepsapp startte. Ja, dat klopt maar je accepteert dan het liegen over de leeftijd en sluit kinderen van wel mediawijze ouders buiten, ik vind dat geen goede zaak.

Schei uit als ‘expert’organisatie daar in mee te gaan, maar help ouders en leraren met de zoektocht naar wettelijk wel toegestane tools en blijf hen attent maken op de wet- en regelgeving.

Twee voorbeelden van tools zijn SocialSchools en sCool. Deze omgevingen zijn veilig en gesloten en hier kunnen kinderen oefenen met het gebruik van een online sociale tool.  Daarnaast stimuleren de tools ouderbetrokkenheid, dus sla je meerdere vliegen in een klap.
Er zullen best meer Nederlandse initiatieven zijn waarin kinderen van de basisschool kunnen oefenen zonder daarbij de privacy wet- en regelgeving te overtreden. Laat deze wat mij betreft maar achter onder deze blogpost, dan verzamelen we die.

Misschien kan Kennisnet daar meer onderzoekstijd en geld insteken. Dit, in plaats van het spontaan ontwikkelen van lesmateriaal en het gratis beleidsadviezen en ondersteuning aan scholen en besturen geven.

Het is mij een doorn in het oog dat Kennisnet zich steeds meer op de grens tussen gesubsidieerd en commercieel gaat bewegen. Ook stoort het mij dat zij met vaste regelmaat de onderwijsmarkt opzoekt met producten en oplossingen die andere 100% commerciële aanbieders ook hadden kunnen verzorgen. Die andere aanbieders houden trouwens wijselijk hun mond, want gij zult niet bijten in de hand die u voedt.


Ben ik nu de enige die zich daar aan stoort?

5 comments

  1. Eigen omgeving noemen we in het. MBO elo. Ik vind dat nog steeds een veilige omgeving voordat we ze loslaten. Zou voor po ook niet fout zijn?

  2. Hoi Karin,

    Ik weet dat het vrijdag was toen je de blogpost schreef, maar je gaat hier en daar wel erg kort door de bocht.

    Ik wist niet dat ik als ouder niet “mediawijs” was als ik mijn kinderen iets liet doen wat volgens de wet in de VS niet mag. Een Facebook-account hebben mijn kinderen overigens niet, ook al hebben ze inmiddels de wettelijk toegestane leeftijd daarvoor. En voordat ze er een zouden aanmaken, zouden ze wel eerst met ons daarover praten, want dat hebben ze geleerd. En ze weten wat ze wel of niet in zo’n profiel zouden zetten. Dat doen we als niet-mediawijze ouders dan weer wel.
    Een Whatsapp-account wél, en dat mag van de gebruiksregels van Whatsapp inderdaad niet. Met “privacy wet- en regelgeving” heeft dat overigens niets te maken.
    Ik vind de voorbeelden die je noemt van Nederlandse, veilige, alternatieven wat verrassend. Ik kende Scool niet, maar als ik er naar zoek kom ik uit bij The LearnScape en dat is gewoon een US-bedrijf – https://thelearnscape.com/about_us
    Betekent dat ik ook daar me moet afvragen waar de data blijft die mijn kinderen er in stoppen.

    Wat betreft Kennisnet, die zorgen er wel mede voor dat ik kan lezen dat er wereldwijd zo’n 7,5 miljoen kinderen zijn die “liegen over hun leeftijd” – http://mijnkindonline.nl/artikelen/maak-je-kind-wegwijs-op-facebook Ze dan op hun expert status aanvullen daarover?
    Dat ze op zoek moeten naar het grensvlak tussen gesubsidieerd en commercieel lijkt me helaas een keiharde noodzaak. Ik heb geen zicht op de exacte omvang van hun begroting maar als je even kijkt naar de resultaten van https://www.google.nl/search?q=kennisnet+bezuiniging dan wordt het al snel duidelijk dat onze regering steeds minder over heeft voor de onafhankelijkheid van organisaties als kennisnet en SURF / SURFnet.
    Ik vind het ook wel een beetje jammer dat juist jij ze die sneer geeft aangezien jij ook ondervonden hebt hoe lastig het is als organisaties commercieel en onderwijs gescheiden willen houden.

    Dat bedrijven persberichten goed timen lijkt me logisch, als ze dat níet zouden doen dan zou het ze zomaar op commentaar komen te staan dat ze toch eens zouden moeten leren hun successen beter zichtbaar te maken.

    Ik ben benieuwd naar je inhoudelijke reactie op de onderzoeken zelf. Ik zal eerlijk bekennen dat ik ook nog geen tijd gehad heb om die in detail door te lezen. Dat we daar kanttekeningen bij kunnen stellen lijkt me namelijk heel erg waarschijnlijk. Lijkt me een mooi onderwerp voor een blogpost.

    p.s. Ik reageer hier, niet op Twitter. Dan heb ik ruimte voor toelichting en geen 140 karakters. Maar ook op een zaterdagochtend om 6:30 uur, nog voor mijn eerste kop koffie. In wellicht scherpe bewoordingen, vergelijkbaar met de jouwe denk ik. Dat doe ik omdat ik denk dat dat moet kunnen. Net zoals jouw blogposts moeten blijven kunnen.

  3. Zo’n eigen omgeving is Scool. Maar je bent niet de enige die zich hier aan ergert Karin.

  4. @Pierre, ik ben een trage reageerder 🙂 ik ben het deels met je eens. Ik zal de vraag over data van sCool neerleggen bij de Vlaamse Ondernemer, ben ik ook wel benieuwd naar waar de data staan.
    Ik zie wel een verschil SURF/Surf net en Kennisnet en ben het met je eens dat de minister juist vanwege die onafhankelijkheid meer moet investeren.
    Het probleem dat ik heb (ja nu als ondernemer) dat ik niet zie wat Kennisnet nu gratis en wat betaald gedaan wordt. De PO-raad heeft Kennisnet ingehuurd voor versnellingsvragen en dat vind ik prima want daar hadden ook andere partijen een kans.

    Het was juist Kennisnet dat de onderzoeken vlak voor de IPON met een persbericht verstuurde, dat viel extra op en vind ik gewoon niet netjes ten aanzien van andere leveranciers.

    Net als jij moet ik echt even de tijd nemen op inhoud van de onderzoeken, daar ga ik natuurlijk nog naar kijken, maar wel met een open mind en niet om te zoeken naar hiaten maar juist naar de uitkomsten en wat kunnen we ermee.

  5. Hi Pierre

    Dank je voor je opmerkingen!

    Eerst wil ik even op dit antwoorden : “The LearnScape en dat is gewoon een US-bedrijf – https://thelearnscape.com/about_us” : The LearnScape ( moeder bedrijf van sCool) is Vlaams ook al is mijn papa een Nederlander 🙂 . De “About US” is een pagina waar mijn consultants voor sociale leerplatformen in bedrijven en universiteiten worden getoond. Tom is inderdaad een prof uit de USA maar daar stopt alles met link naar USA. Zou nooit iets van mijn kinderen hun gegevens op een platform van hen plaatsten dat is ook de reden dat ik blijf zeggen dat Edmodo heel leuk is maar niet voor Europa. Heb uiteraard wel eens goed naar ze gaan kijken voor we sCool bouwden.

    Je vraag over waar de data van sCool staat is erg relevant en nog meer wie eigenaar is. Volgens de Privacy wetgeving is er een duidelijke stelling over data. Zo moet je zelf voor een omgeving die binnen de school is als je data in de Cloud wil zetten toestemming hebben van ouders. Wanneer is data relevant als ze kan aan een profiel gekoppeld worden. Maw als je een foto hebt , geboortedatum en volledige naam en daar aan gekoppeld informatie over het kind. In het geval van sCool is dit echter niet relevant daar er op het platform geen data wordt bijgehouden over het kind zoals op een kindvolgsysteem. We vragen wel een duidelijke profiel foto omdat we kinderen leren onderscheid tussen avatar en duidelijke profiel foto leren kennen. Als kind echter Anne B. is intranet omgeving en de school is daar ok mee kan ik daar niets op aanmerken. We hebben tot nu 1 ouder die inderdaad zijn kind op andere manier heeft doen aanloggen .

    Verder wil ik nog meegeven dat ik op scholen en congressen (internationaal) spreker over #mediawijs #onderwijs en “partner” met organisaties zoals Child Focus, Mediawijs.be, Mediawijsheid.nl en vele anderen om te zorgen dat ik steeds op de hoogte ben. Ik dank ook Karin haar blogs voor de informatie en links die ze legt !

    En om af te sluiten , ik heb sCool gebouwd initieel voor de school van mijn eigen kinderen omdat mijn dochters van 10 en 12 NIET op Facebook mochten (ook al is dat in sommige gevallen veel veiliger als bvb Snapchat en MSP). Mijn dochter hoorde er niet meer bij ook in de reële wereld en was steeds angstig dat haar foto’s ergens waren. Toen heb ik al haar vrienden gevraagd te komen en samen met hen sCool gebouwd om zowel antwoord te geven aan vraagstukken van scholen ivm #mediawijsheid en digitale geletterdheid.
    Wil je de link naar de volledige sCool website : https://scooledu.igloocommunities.com sCooledu.org vanaf morgen . Deze is ook een internationale community voor ouders en leerkrachten om mediawijs en STEM lesmateriaal te vinden op maat van lager onderwijs .

    Karin en Bert
    Dank je voor jullie vermelding van sCool. We zijn erg blij dat onze Noorderburen sCool ook Cool vinden 🙂

    Met warme groet
    Katja

Comments are closed.