Schrikdraad of Edushock?

Een verslag over de  Workshocks of hoe de Tedtalks waren vind ik niet passen bij de eerste Edushockexperience die ik vandaag bijwoonde.
Gek genoeg ging ik er eigenlijk niet heen om kennis te halen maar met een open nieuwsgierige vrije blik, wat gaat er gebeuren?  Ik heb ervaringen opgedaan, emoties gevoeld, gelachen, genoten en verwondering gevoeld. Dank daarvoor aan de organisatie!

Twee voorbeelden wil ik eruit pikken, die waar het onderwijs en de toekomst van Nederland betreft.
2 “drop-outs” die vanmorgen diepe indruk op mij maakten:  Vera Camilla en Robert van Hoesel,  2 jonge ondernemende mensen die beiden hun droom nastreven en die door de huidige inrichting van onderwijs, nu tot de dropouts behoren.
Hoe kan het zo zijn dat een school iemand die een weblog heeft waar dagelijks minstens 13.000 bezoekers komen, laat doubleren in een MBO klas?
Hoe kan het zo zijn, dat iemand die een Edutopia droom heeft, zo echt  en realiseerbaar en dat zo past bij de jongeren van nu…stopt met een opleiding?
Dit zijn 2 parels die we moeten koesteren en waarvan er nog heel veel rondlopen…en wat doen we…we schoppen ze van school omdat ze meer willen dan een schoolbank en een boek!
Omdat onderwijs ze niet biedt wat zij vragen maar aanbiedt wat onderwijs denkt dat ze nodig hebben.

Edushock was een gekke, vreemde beleving op een  passende locatie: de Vasim in Nijmegen. Mooi het  boek in the pocket en let op! over onderwijziger is het laatste nog niet gehoord en gezegd.

Maar!
Kunnen deze inspirerende Edushocks door veel zeer actieve 1-pitters de massa maken om echt het onderwijs te veranderen of is het als Graffiti, iets dat na een goede schoonmaakbeurt weggepoetst wordt om weer overgespoten te worden door een volgende mooie inspirerende groep 1-pitters?

Ik wil graag een bijdrage aan het schudden van de onderwijsboom  leveren en besef terwijl ik dit tik dat de realiteit van alledag echt nog anders is.
Belangrijk ook:….laten we eens proberen al die kleine mooie sneeuwballen, samen te knopen tot een grote lawine die wel in staat is het huidige onderwijs om te gooien. Organiseer elkaar om zo ook het gevecht met clubs als BON aan te gaan, die blijven vasthouden aan kennisoverdracht door academici en een zeer sterke lobby hebben. Laten wij niet bedenken wat goed is voor de leerlingen en studenten  van nu,  maar luister naar hen en help ze hun toekomstvisie te realiseren

revolution

8 comments

  1. Mooi weer gegeven. Heb ook veel inspiratie op gedaan, maar onderwijspraktijk van alle dag is weerbarstig. Maar wie niet droomt, creatief en actief is, heeft geen (onderwijs)toekomst

  2. Mooie impressie. Kan me er veel bij voorstellen. Ik heb wel eens het verwijt (!) gekregen idealistisch te zijn. Echt waar. Ongelofelijk.

  3. Helemaal goed dit stukje. Antwoord op de vraag “Waarom zijn dit soort mensen dropouts” is natuulijk ons huidige systeem van onderwijs, waarin je kennelijk niet een bepaald niveau hebt als je in één vak niet goed bent. Waarin je alleen een diploma krijgt als je goed bent in wiskunde. Ik ben graag één van de sneeuwballen die samen een lawine veroorzaken. En met die lawine mogen de BON en de onderwijswoordvoerders van PVV en VVD weggevaagd worden.

  4. wat ben ik blij dat jij zo snel kan bloggen!

    Heb het gevoel dat de onderstroom steeds krachtiger aan het worden is…..

    over een paar jaar denken wij terug aan 2012, het jaar dat de onderwijslente begon en dat wordt Edushock, de Woordstock van het onderwijs!

    we gaan verder……. kom naar IPON voor meer inspiratie “lente in het onderwijs”

  5. Thanks Karin…. en laten we vooral niet vergetemn dat leerlingen minstens net zo goed sneeuwballen kunnen gooien als hun docenten… (en misschien wel beter)… keep it going, op de lente, cheers Bob

Comments are closed.