Over meldpunten en zo…

Allereerst een sneer naar Nu.nl vanwege de kop gisteren boven het artikel dat LAKS een meldpunt voor digibete docenten start. Waarom moet er nu zo’n schreeuwerige kop boven dat artikel en worden docenten neergezet als onbenullen?
Vervolgens ook een sneer naar de meelopende pers die niets anders doet dan persberichten copy- pasten (en precies datgene doet waar studenten heel goed in zijn).

Tip voor de de digibeten onder hen: CTRL+A (alles selecteren), CTRL+C (kopiëren), CTRL+V (plakken).
(oftewel de uitstervende sneltoets combinaties).

Bij deze richt ik een meldpunt op: Help! mijn student is ongemotiveerd als het om ICT in het onderwijs gaat en mijn manager snapt al helemaal niks van ICT.

Ik durf te beweren dat 80% van de studenten digitaal onvoldoende vaardig is en er ook niet in geïnteresseerd is om die vaardigheden te vergroten.
Met name de informatievaardigheden zijn onder de maat. Daarnaast ontbreekt het – bij studenten (in de lerarenopleiding) – aan kennis van Office pakketten, het gebruik van digiborden en de digitale leeromgeving.

In zowel het voortgezet onderwijs als in de startfase van het HBO hebben studenten les gehad in onderdelen daarvan. Bij een instaptoets voor Powerpoint, Excel en Word zakt het gros van de studenten als een baksteen. (het betreft hier zelfstudie en dat is best moeilijk, zelf studeren).
Rode lijntjes onder woorden in Word negeren zij consequent, bij de blauwe golfjes stellen ze zich al helemaal geen vragen.
Ze kunnen als geen ander Youtube video’s rippen en als MP3 opslaan op hun telefoon. Dat ze daarmee de wet overtreden zal ze worst zijn.
Wanneer er gevraagd wordt om teksten te schrijven voor een lesontwerp is de eerste hit op hun zoekvraag het juiste antwoord en knippen en plakken ze graag een hele wikipedipagina. Vervolgens wordt het lettertype aangepast, worden er wat woordjes gehusseld en denken studenten dat docenten plagiaat niet herkennen.
Afbeelding worden zonder te kijken naar de rechten in het materiaal opgenomen. Een bronvermelding is enkel van toepassing als het hun eigen foto’s betreft. Over de inhoud van de foto’s wordt hier verder niet gecorrespondeerd, maar de mediawijsheid is meestal ver te zoeken.

Wanneer er in de lessen – die over de inzet van webtools in lessen een aantal voorbeelden de revue passeren – vragen studenten zich als eerste af: wat is het makkelijkst en het snelst klaar. Hoe scoor ik zonder al teveel inspanning snel mijn studiepuntjes.
Zodoende zitten de leraren (u weet wel die onbenullige digibeten) 125x te kijken naar een Kahoot waarin 5 vragen staan en moeten ze daar ook een oordeel over vellen.
Wanneer de onbenullige digibete docent het gesprek aangaat over de waarde van het didactisch goed inzetten van ICT is het tegenargument van studenten 9 van de 10 keer dat ze “niks hebben met ict”.
Weg met lessen ICT in het voortgezet en hoger onderwijs. De studenten weten het allemaal al en anders youtuben ze het wel even. Dat scheelt de digibete onbenullige docenten weer een scholingsmiddagje en zo vallen er geen lessen uit.

Leuk hé, ongenuanceerd zwartmaken en alles en iedereen over een kam scheren.

Komt er nog een….

Hoe staat het met de digitale vaardigheden van managers, directieleden en besturen?
Wanneer leraren een digitaal portfolio (bekwaamheidsdossier) aanleveren is de eerste vraag, ik kan het niet printen? De nieuwsbrieven zitten als pdf in de bijlage van mails of staan op een op sterven na dood gaand intranet dat alleen met 15 klikjes en 10 wachtwoorden te benaderen is. Laptops (uit het jaar 0) mogen van het ministerie van NEE geen eigen software bevatten, flexplekken hebben geen stopcontacten.
Windows 97 is in onderwijsland nog niet uitgefaseerd en websites worden geblokkeerd.

Ik denk dat het probleem dat LAKS aankaart dieper zit dan de digitale vaardigheden van docenten.
Ik denk zelfs dat de LAKS oproep averechts werkt.
Nu worden er (met dank aan het toevallig net verschenen Kennisnet onderzoek over aanbieders van scholingen en trainingen) weer een paar traininkjes ingepompt. Enkel omdat die lakse studenten een persbericht uitsturen en de copy pastende nieuwssites het overnemen.
Leraren worden en masse weer op scholing gestuurd.

Er wordt hen niet gevraagd, wat wil jij weten, leren, kunnen? Hoe wil je dat gaan doen en hoe kunnen wij je daarbij helpen en faciliteren?

Ook vragen managers zich niet af hoe er doordacht ICT in het onderwijs kan worden ingezet en welke investeringen daarvoor nodig zijn. Voortrekkers worden niet op een voetstuk geplaatst maar teruggefloten.
Het probleem zit dus dieper dan die onbenullige digibete docent!

Het WAT en het HOE…..in plaats van de dwang en de eenheidsworst.
En samen weten we meer….toch…studenten?

5 comments

  1. Mooie vlijmscherpe observatie. Ik hoop dat veel managers en teamleiders dit lezen en er iets mee gaan doen.

Comments are closed.