Online leren in een MOOC over Blended Learning 1

 

 

Gisteren ben ik (vol goede voornemens) begonnen aan de MOOC Blended Learning Essentials: Getting Started van Futurelearn.

Ik had een aantal redenen om juist hier aan te sluiten, ondanks het feit dat ik mezelf niet tot beginner en verkenner van leren met technologie reken.

 

  1. Ik wil weer in een “lerende  houding” komen, de after Master dip begint op te spelen. Ik mis leren in een aanbodgerichte setting.
  2. Het is een korte MOOC van slechts 5 weken.
  3. Er is een koppeling met MOOC Cafe’s van de Surf Academy dus online wordt (wat mij betreft) verrijkt met offline.
  4. De MOOC richt zich op het Blended Leren in beroepsopleidingen en trainingen. (Vocational Education).
  5. De MOOC is in het Engels. Lezen en luisteren is voor mij geen probleem, maar ik merkte dat mijn schrijfvaardigheid en vocabulaire achteruit holde.


In de MOOC is het 100% individueel online leren, maar doordat de MOOC café’s er zijn zie ik het als hybride leren.

Blended Leren: de inhoud.
In de MOOC wordt blended leren volgens mij gezien als: het individuele leren flexibiliseren door het gebruik van (leer)technologie in- en buiten de klas.
Ik merkte dus al snel dat ik moeite heb met de definitie blended learning.
In mijn eigen speurtocht naar definities (naast de discussies met mijn keukentafellief, want ook hij schreef er hier al eens over) vond ik in een interview dat Wilfred Rubens had met Paul Kirschner een bevestiging van mijn idee over blended leren.
Jos Fransen haalt de definitie van Oliver en Trigwell aan, maar ook Fransen (in een gedateerd document) worstelt.
(noot: bij het surfen kwam ik eerst het artikel van Fransen tegen en daarna de wikipedia pagina over blended leren….wie plagieert nu wie?).
Ik ga nog even verder sudderen over de definitie.

De voorbeelden van blended leren die in de MOOC naar voren komen, zie ik eigenlijk meer als de afwisseling van didactische werkvormen waarbij technologie wordt ingezet.
Het valt me trouwens op dat de studenten allemaal heel erg individueel aan het leren zijn en er weinig samen geleerd- en gewerkt wordt. Misschien komt dat in week 2.

Hoe gaat het met mijn leren in de MOOC?
De MOOC is lineair opgebouwd en dat is logisch want de inhoud blijft staan en anderen kunnen later alle stappen doorlopen. Het is wat mij betreft een eenzame exercitie.
Ik kijk een video, reageer op de vragen in een discussielijn, volg mensen en doe af en toe een test.
Onder de eerste inleiding staan inmiddels 189 reacties (inclusief reacties op reacties).
Een heilloze missie om terug te lezen.

Door mensen te volgen kun je reacties wel filteren, maar dan lees ik alleen wat zij zeggen en waarop zij reageren. Ik mis dan mooie gedachten en reacties van anderen.
Ik kan geen bericht sturen aan een individuele persoon die ik volg dat is lastig want soms wil alleen even vragen of ik begrijp wat zij zeggen of vragen om een voorbeeld.

De oproep om op Twitter met #FLble1 te reageren heeft tot op dit moment bij mij geen reactie opgeleverd en is dus een gemiste kans.

De interactie is niet heel groot en dat staat haaks op mijn voorkeur van leren.
Een voorbeeld: vandaag werd er een nieuwe tool aangeboden met daarbij de opdracht: beschrijf op deze Padlet muur in 40 woorden wat de voors en tegens zijn van blended learning en verrijk dit met een link naar video. (wannabe afwisseling van didactische werkvormen?).

Persoonlijk vind ik dit dus een slechte toolkeuze in een omgeving waar veel (heel veel) mensen meedoen.
Welk probleem los je op door ca. 200 mensen op een Padlet wall in 40 woorden te laten beschrijven wat je van blended leren vindt? Geen enkel probleem. Wie gaat al die bijdragen lezen, waar kan ik er iets over vinden, vragen en de interactie aangaan?

Een van mijn eerste reacties in de MOOC was ook dat ik het sociale leren mis. Ik gebruikte de termen connectivisme of sociaal constructivisme. Wat mij betreft ligt de kracht van het gebruik van technologie in onderwijs juist in het sociale leren, het online samenwerken en dat synchroon of a-synchroon kunnen doen.
Of (mooier) zoals Kirchner in het interview zegt: contigue (op dezelfde plek tegelijkertijd) of gedistribueerd leren.

Afijn, ik heb in elk geval de tip gevolgd om een logboek bij te houden.
For my followers in de MOOC: let Google translate do the job.

Wordt vervolgd….

 

 

One comment

  1. Jij bent in ieder geval al begonnen. +1!! 🙂
    Bij mij bungelt het nog onderaan mn to-do lijstje.

Comments are closed.