Nomineer deze blogpost voor de Bloggersprijs van de onderwijsraad

Vandaag ontving ik een verzoek om de prijs voor het beste onderwijsblog die de onderwijsraad heeft uitgeloofd nogmaals onder de aandacht te brengen.

Bij deze doe ik dat.
Klik hier om vooral niet verder te hoeven lezen en een pareltje aan te melden.
Maar….

De criteria
Met het uitloven van deze prijs wil de Onderwijsraad het publieke debat over onderwijs via sociale media bevorderen. Voor de prijs komen in aanmerking actuele websites waarop regelmatig korte stukjes, foto’s, filmpjes enzovoorts verschijnen, al dan niet uit de persoonlijke sfeer. Het gaat dan om:

  • Nederlandstalige blogposts, podcasts of vodcasts van mensen uit het onderwijsveld (leerkrachten/docenten, onderwijsbeleidsmakers, onderwijsadviseurs enzovoorts) afkomstig uit alle sectoren van het veld, vanaf het basisonderwijs tot en met het hoger onderwijs.
  • Per persoon kan één essayistische, opiniërende blogpost, podcast of vodcast voorgedragen worden. Bij de inzending wordt aangegeven hoe interactie heeft plaatsgevonden met het werkveld (vóór of na publicatie van de post, via welke media) en wat de impact hiervan is geweest (welke reacties er zijn geweest, van wie en wat de gevolgen zijn van de interactie).
  • De te beoordelen blogpost, podcast of vodcast is gepubliceerd op een individuele of gezamenlijke blog of vlog.

Ik heb moeite met deze criteria en met de prijs

Waarom?

  • Een blogpost en podcast en vodcast zijn niet met elkaar te vergelijken!
    Het ene is tekst en het andere is visueel of auditief.
    Gevoelsmatig denk ik dat we dan een boek met een film en een hoorspel vergelijken.
  • Het onderwijsveld is erg breed, maar ik ben een onderwijsondernemer en een blogger.
    Mag ik dan wel genomineerd worden?
  • Slechts een (1) blogpost mag voorgedragen worden.
    Is iemand die eenmaal per jaar een blogpost op een groepsblog publiceert en daar 50 reacties op krijgt een betere blogger dan iemand die wekelijks een klein stukje schrijft?
  • Hoe de interactie heeft plaatsgevonden is ook een lastige.
    Wanneer ik op Facebook en op Twitter roep dat ik een blogpost geschreven heb en deze wordt, omdat ik 7000 volgers heb, tig keer geretweet heb ik een groot bereik. Maakt dat de blogpost beter?
  • Wat is de impact en wat zijn de gevolgen?
    Hoe wordt dat gemeten? Met het aantal bezoekers op de post?
    De kwaliteit van de reacties of het aantal reacties?
    (Ik heb er van 1 blogpost nog 20 in quarantaine staan)

Wie gaat dat “onderzoeksmatig” vaststellen?

Kortom…de criteria zijn niet des onderwijs!
Zal ik even helpen?

De blogpost die genomineerd wordt is actueel en in 2016 gepubliceerd.
De weblog van de genomineerde bevat meer dan 20 posts en minstens 10x per jaar wordt er een blogpost geplaatst.

De blogpost biedt de mogelijkheid tot reactie
De blogpost bestaat uit minstens 500 woorden
De blogger is aangemeld door een andere blogger (zie voorgaande criteria)
De blogger heeft geen relatie met de onderwijsraad
De blogger blogt op non profit basis en is niet werkzaam als professioneel journalist.
De blogpost is niet in opdracht van een commerciële organisatie geschreven en heeft geen winstoogmerk met bloggen.

Kortom….ik vind het niks…

Het is niet mogelijk een oordeel te vellen over de ruim 330 edubloggers, ploggers, vloggers, podcaster, Tweeps (want let op: Twitter = Microbloggen)

Bij deze nomineer ik deze blogpost, want er komen hier reacties op, ik heb een groot bereik, de sociale interactie komt je de neus uit en ik geef een feestje van de poet.

Anders zie ik de bui wel hangen en gaan we straks allemaal mekkeren over de winnaar van de prijs 🙂
Ja maar…..hij/zij…..ik kan het beter….waarom wist ik dat niet….?
Kom maar door…..op

Nanoot 1: Deze blogpost is op 2 mei 2015 geschreven, maar nu pas gepubliceerd.

Natuurlijk is het veel beter om een prachtig weblog nomineren. Er zijn massa’s pareltjes te vinden….dit was maar een geintje om de aandacht op de prijs te vestigen.

6 comments

  1. Lastig hè, wat moeten we hier nu mee?
    Aan de ene kant is het mooi dat edubloggers als groep gezien en erkend worden.
    Aan de andere kant druist het volledig in tegen de gedachte van collectiviteit die wij vaak voor ogen hebben.
    Ik zou graag (met jou) namens alle edubloggers (van onze lijst) een prijs in ontvangst nemen die we vervolgens met z’n allen te gelde maken, maar ik wil er niet (meer) wat voor hoeven te doen. Volgens mij doen we al genoeg…

  2. @Willem, natuurlijk ben ik het helemaal met je eens. De Edubloggers als collectief verdienen de prijs! Jij en ik doen zoals je zegt al genoeg. Lekker Edubloggerdineetje in het vooruitzicht en de site bijhouden, je wilt niet weten hoe blij ik daarvan word! Daar kan geen kunstwerk en juryrapport tegenop!

  3. @Remko, maar zoals Willem zegt is het wel mooi dat bloggers en plekje krijgen. Alleen is het moeilijk kiezen met deze criteria. Welke post van jouzelf zou je nomineren?

  4. Ik vindt jouw criteria veel beter dan die genoemd worden door onderwijsraad. En hoera, jij hebt weer lekker je mening gegeven.

  5. Eens met Pauline,

    Aanvulling van mezelf 🙂 Als edubloggers als collectief niet kunnen winnen, dan kies ik voor jouw criteria. Met die criteria had ik me wel opgegeven.

    Ilse

Comments are closed.