Help eens mee: vragen van leerling van 10 jaar

drone

Ik kreeg via @Marisah (op Twitter) de vraag of ik haar zoon van tien (en zijn klasgenoten van groep 5 tot 7) wilde helpen met het beantwoorden van 5 vragen.
Wanneer leerlingen nieuwsgierig zijn naar leren en daar ook vervolgens vragen over stellen moeten we ze even helpen lijkt me.
Ik kreeg een screenshot met de vragen en een email adres om de antwoorden naar door te sturen, dat gaan we even anders doen.

Hoe kan je de manier hoe iemand leert over de natuur verbeteren?
Hoe leren mensen?
Hoe kan het leren beter?
Met welke hulpmiddelen?

Het liefst willen kinderen les krijgen in de natuur en buiten, maar dat is niet altijd handig in verband met vervoer en tijd. Wij hebben het plan om een drone te maken die de natuur in kan en de natuur in de klas kan brengen.

We willen een drone hebben die:

  • kan filmen en foto’s maken
  • onder water kan zodat we ook onder water kunnen filmen en fotograferen
  • verbonden is met het digibord in de klas
  • verbonden is met een 3D printer die voorwerpen uit de natuur kan printen, hierdoor kun je niet alleen kijken maar ook voelen.

Wat vind jij van ons plan?

Kom eens door met antwoorden hier onder in het reactieformulier, dat is handiger dan een screenshot op twitter bekijken.
Er is nog 4 weken tijd voor de regiofinale van de Firstlegoleague.
Je kunt de antwoorden ook mailen naar teamninox@hotmail.com maar ik denk dat hier reageren net zo handig is.
Kom op!!

4 comments

  1. Hoe kan je de manier hoe iemand leert over de natuur verbeteren?
    Door onderzoekend te laten leren, dingen uitproberen en veel met beelden te werken. Ook is het leuk om een Expert uit te nodigen in de klas en natuurlijk zelf op onderzoek uit te gaan.
    Stroom uit aardappels of sinaasappels (dingen maken dus).
    Hoe leren mensen?
    Oei die is moeilijk: mensen leren heel verschillend. Dat heeft te maken met hoe ze het beste dingen leren en wat zij zelf voor voorkeur om te leren hebben. Er zijn nogal wat discussies over leren en op welke manier. Je zou dat kunnen omzetten in leren door af te kijken, leren door zelf te doen, leren door een boek te pakken en erover te lezen.
    Hoe kan het leren beter?
    Dat heeft weer te maken met hoe je leert. Ikzelf denk dat leren leuk moet zijn, dat je veel meer leert door zelf de vraag te stellen wat je wilt leren en dus nieuwsgierig bent om op zoek te gaan naar een antwoord. Ik vind ook dat je fouten mag maken want daar leer je ook van. Maar om dat goed te kunnen doen en ook later te kunnen zeggen wat je geleerd hebt is plat leren van taal (schrijven, lezen en erover praten) en rekenen echt nog steeds nodig.
    Met welke hulpmiddelen?
    Veel verschillende hulpmiddelen natuurlijk, lekker uitdagend en afwisselend. ICT (digibord en tablet) apps. gebruiken waar het kan en natuurlijk ook de mobiele telefoon. Maar ook buiten naar binnen halen. Waarom geen experts in de klas halen die je vertellen wat zij doen en geleerd hebben. Ach en er is niks mis met een boek 🙂
    Wat ik van het plan vind?
    TOP, ik denk dat je echt geholpen zou moeten worden door de mensen van technische scholen, zowel Beroepsonderwijs als de Universiteit (TU Delft of TU Twente). maar ook door leraren die Makered onderwijs geven, kijk eens op http://www.plakkenenknippen.nl
    Laat je even weten hoe het gaat???

  2. leuk idee.

    nu leren kinderen vooral uit boeken in de klas. maar verschuift naar interactief leren via internet. Zoeken naar informatie wanneer het jou uitkomt op manier die jou aanspreekt zoals film, graphics of tekst.

  3. Interessante vragen die minder eenvoudig zijn te beantwoorden dan je misschien zou denken. Ik waag een snelle poging vanuit mijn functie als onderwijsadviseur.

    Hoe kan je de manier hoe iemand leert over de natuur verbeteren?

    De beste manier van leren is voor elk mens uniek. Maar juist als het de natuur betreft, is het voor iedereen erg belangrijk om alle zintuigen in te zetten. Daarnaast hangt het ook nog erg sterk af van wat je wilt leren (je doelen). Uit een boek kun je heel veel kennis van de natuur opdoen (bijv. alle vogelsoorten in Nederland [her]kennen), vaardigheden moet je vooral leren door te doen. Dan heb je ook nog attitude-doelen: hoe voel jij jezelf in de natuur, wat vind je ervan en hoe zou je je daartoe moeten gedragen? Daarbij zijn gidsen, leermeesters, filosofen en andere bevlogen mensen een belangrijke waarden.
    Het is dus heel belangrijk om voor je begint te leren, goed na te denken over de doelstelling. Wil je bijvoorbeeld zoveel mogelijk leren over een klein gebied (specialisme) of juist een zo’n breed mogelijk gebied (allrounder)? Dat maakt natuurlijk heel veel uit.

    Hoe leren mensen?

    Hoe kan het leren beter?
    Nadenken over leren leren (met een moeilijk woord meta-cognitie) is heel belangrijk en handig. Vanuit de theorie van de meervoudige intelligentie valt daar heel veel over te zeggen. Wist je dat de naturalistische intelligentie (natuurknap) 1 van de 9 intelligenties is en een heel belangrijke plaats inneemt? Vanuit die theorie wordt heel veel gezegd over leren in en van de natuur. Je zou je daar eerst eens in kunnen verdiepen. Daarbij zijn drie belangrijke leermanieren heel belangrijk: matchen, stretchen en vieren.

    Met welke hulpmiddelen?

    Deze vraag is lastig te beantwoorden als ik niet jullie doelstelling ken. Een drone vind ik heel mooi als idee maar weinig geschikt om de natuur beter te leren kennen. Je leert heel veel over de werking en beperking van een drone maar weinig over de natuur. Als je de natuur niet in kunt (wat gemakkelijker is dan je denkt) kun je de natuur ook de klas in halen. Nodig eens een boswachter uit of een andere expert! Neem natuurproducten mee de klas in en stel samen onderzoeksvragen op. Zoek eens naar natuur op het schoolplein. Maak samen een boswandeling of in het park. Tussen de gymzaal en school is vaak ook veel te vinden.
    Met een mobiel kun je ook hele mooie dingen doen in de natuur. Kijk eens in het boek van Jolanda Pikkaard zie linkje: http://eigenwijsinonderwijs.blogspot.nl/2014/04/met-je-smartphone-het-bos-in.html
    De belangrijkste gereedschappen zijn je zintuigen, allemaal! Onze zintuigen kunnen ons zoveel vertellen: smaak, gevoel(tast), geur, zicht, gehoor. Belangrijk om die gereedschappen beter te leren gebruiken, juist in de natuur. Voorkom dat je de wereld alleen maar achter glas leert kennen (het raam, de tv, de computer, mobiel of tablet)

    Wat ik van het plan vind?

    Fantastisch dat jullie nadenken over leren van en in de natuur. De drone leert jullie weinig over de natuur maar wel heel veel andere belangrijke wetenswaardigheden. Het moet fantastisch zijn om uit te vinden wat die allemaal kan.
    Als het gaat om leren van en in de natuur dan moet je samen goede onderzoeksvragen stellen en leren om aan de hand van een plan op zoek naar antwoorden. Vervolgens ga je samen kijken welke conclusies getrokken kunnen worden. De kwaliteit van de vragen bepalen ook de kwaliteit van het onderzoeksproces en de opbrengst ervan.
    Heel veel succes!

    Peter te Riele
    Zie ook: http://www.advieshulpactie.nl

  4. Aan allen die team Ninox hebben geholpen met uitgebreide e-mails en antwoorden: bedankt!

    We hebben vandaag de regiofinale Flevoland gewonnen en gaan door naar de volgende ronde. De presentatie over leren over de natuur en hoe we dat wilden verbeteren met een drone was een onderdeel van de gehele lego league. Andere delen waren natuurlijk de missies met de legorobot, maar ook uitleg geven over de tactiek en een samenwerkingsopdracht.

    Ik als ouder van een teamlid ben supertrots op hun harde werken en doorzettingsvermogen. Cool!

Comments are closed.