EVC….onderwijs of arbeidsmarkt instrument?

Het laatste jaar ben ik heel druk geweest met EVC in alle rollen en vormen en maten.  De “oorspronkelijke” gedachte (zoals ik het zie…(gekleurd maar wel met inhoudelijke kennis) van EVC.
Een werknemer werkt al jaren bij dezelfde baas en heeft in die werkzame periode onvoorstelbaar veel geleerd. Hij is 25 jaar geleden als jong broekie het bedrijf binnengekomen met een LTS diploma…meer niet.
Gedurende zijn werkzame periode heeft hij op grond van prestaties een aantal keer promotie gemaakt en staat inmiddels ver boven zijn startend beroepsbeoefenaars niveau. Ook heeft hij cursussen en trainingen gevolgd en is al jaren vrijwilliger bij de voetbalclub, lid van de ondernemingsraad en actief betrokken bij de gemeentepolitiek.
Op een gegeven moment valt de term EVC, het verzilveren van competenties opgedaan gedurende een periode.
Daar is het Ervaringscertificaat voor bedoeld…..men neme een meetlat…zeg een niveau 4 MBO opleiding of in bovengenoemd geval misschien wel een HBO CROHO of een mengvorm daarvan. Er wordt gemeten, gewogen en beoordeeld….tot zover top. Erkende EVC aanbieders moeten voldoen aan een kwaliteitscode en worden zeer zwaar door audits geduwd om erkend EVC aanbieder te blijven. Na een tijdje heeft de werknemer een ervaringscertificaat waarop staat welke werkprocessen (er moet een meetlat zijn naar NU) erkend worden.
Als het dossier van de EVC procedure een MBO kwalificatiedossier betreft en alle werkprocessen zijn erkend, hebben we afgesproken dat de man naar een ROC mag gaan en daar zijn erkende werkprocessen mag verzilveren (omruilen) voor een diploma. Waarom mensen dat doen is hun overweging, maar ook een van de huidige arbeidsmarkt….we eisen hoog opgeleide mensen en dat moet je aantonen met diploma’s
Ja, en nu gaat het fout (indien er een verzilveringsslag gemaakt zou gaan worden)
1) de EVC procedure MOET Leren Loopbaan en Burgerschap bevatten, wat ik daarvan vind kun je hier lezen.
2) ineens (vanaf augustus) moet gezien de plannen van de minister(s) om het taalniveau van MBO-ers op te krikken aangetoond worden, door middel van gedegen toetsing dat de kandidaat  niveau 3F (bij MBO4) of 2F (bij niveau 2 en 3) beheerst. (we hebben dus acuut de 1,5 miljoen functioneel analfabeten buitenspel gezet)

De man komt met zijn certificaat bij het ROC en ineens veranderen de regels…wij als examencommissie eisen dat de kandidaat op ALLE onderdelen voldoende scoort op niveau 3F (of 2F), wat niet helmaal waar is gezien dit advies.
Alle ROC’s schijten in hun broek voor de onderwijsinspectie die blijkbaar nog steeds iets mag zeggen over de kwaliteit van EVC, (terwijl de erkenning van EVC aanbieders niet meer bij de inspectie ligt)….Acuut zijn ROC’s in deze onderwijsonspectieronde over examinering braver dan de Paus en weigeren te verzilveren. Terwijl er aan de kwaliteit van examinering IN een ROC ook van alles schort.
Voor ROC’s is er ook nog eens geen enkele eer te behalen aan het verzilveren van Ervaringscertificaten, want omdat in- en uitstroom bekostiging van kracht is…verdienen ze niets op het geven van een diploma.
Gelukkig las ik wel dat de vakbonden nu aan de bel trekken en dat de minister toch een Leven Lang Leren een warm hart toedraagt door in elk geval het geleuter van een maximum van 25% EVC diploma verstrekkingen van tafel te vegen.
Laat in elk geval de zuiverheid van EVC als arbeidsmarkt instrument bestaan en als we het over verzwaarde intake in HBO/MBO opleidingen hebben of we vanuit de maatwerkgedachte een vrijstellingen methodiek willen hanteren voor scholing, het beestje ook bij de naam noemen…dus intake en vrijstellingen.(concept)
Beloon die 25 jaar opgebouwde kennis en ervaring in het kader van een Leven Lang Leren zonder gezeur en denk aan de toekomst en het individu!

 

2 comments

  1. Kairn, ik ondersteun je verhaal van harte. Op de barricade voor dit mooie instrument, lijkt me.

Comments are closed.