Een bevoegdheidspapiertje: nieuw studiedoel.

Ik kan hogescholen die deeltijdopleidingen voor leraren aanbieden aanschrijven of winkelen door de NTI, LOI, NCOI gidsen. Misschien biedt zelfs de Open Universiteit uitkomst. Of is er een EVC aanbieder die zegt….makkie kom maar hier.

Ik denk dat ik niet de enige ben met deze leervraag, dus een blogpost is dan voor mij een betere aanpak. Wie weet levert het nieuwe inzichten op.

Nu dat lerarenregister en nog enger dat registervoorportaal er bijna aankomen, zit ik toch zonder dat “bevoegdheidspapiertje”.  Zoals de vaste lezers weten geloof ik ook meer in aantoonbare en actuele bekwaamheid in plaats van een achterhaalde bevoegdheid, dus ik ben benieuwd wat de uitkomsten gaan worden.

Het probleem
Nu ik een ongeldig (en oud) startbekwaamheidscertificaat BVE docent heb maar inmiddels wel Master of Education ben, moet ik achterstevoren gaan studeren.
De Master Leren en Innoveren biedt (logischerwijs) geen onderwijsbevoegdheid, maar ik heb ook niet zoveel zin om een paar jaar in een lerarenopleiding te gaan zitten, om te luisteren naar onderwijskundigen die minder onderwijservaring hebben dan ik en misschien zelfs geen masterpapiertje hebben. (ik generaliseer nu een beetje fors natuurlijk).

Natuurlijk kan en wil ik geen vakdocent koken, timmeren of ict worden.
Maar ik wil wel bevoegd verklaard worden om onderwijs te verzorgen in bijvoorbeeld vakken Loopbaan en Burgerschap, Mediawijsheid, ICT vaardigheden, mediawijs solliciteren en (online) communiceren.
Ook zou ik aan de slag kunnen met een aantal vakken binnen de onderwijsassistenten opleiding (ik mag als Master Leren en Innoveren tenminste aannemen dat de theorie die daar behandeld is, toegepast kan worden in een mbo-4 opleiding).

Ik kan een beetje onderzoeken, een beetje leuk schrijven en doe ook nog wat met ondernemen en een hoofdredacteurschap.
En trouwens, bij welke lerarenopleiding zou ik me dan (gezien bovenstaande) in hemelsnaam moeten inschrijven?


Onderwijs ontwerpen inclusief toetsing en beoordeling met of zonder portfolio assessment is een van de hoofdinkomsten van mijn bedrijf. Ik kan uitstekend overweg met digitale tools, weet hoe ik Blended Learning moet inzetten en heb vanwege mijn ervaring als docenten trainer ook een leuk repertoire aan didactische werkvormen in de vingers (digitaal en analoog). Ik kan ook nog best iets leuks met programmeren en weet wel iets over Gamification.
Ik ben op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in en rond onderwijs en heb gedegen kennis van leertheorieën. Door mijn werkzaamheden afgelopen jaar zijn mijn didactische en pedagogische vaardigheden actueel en ben ik er aan gewend om met een kleurrijke doelgroep te werken.

Deze laatste ervaringen heb ik echter opgedaan als kerndocent ICT bij een HBO instelling en dat telt niet mee voor het lerarenregister of een bevoegdheid.
Ik mocht wel bijdragen aan de opleiding van leraren volgens de wet BIO maar ik ben formeel geen leraar die onder diezelfde wet valt.

Als onderwijsondernemer heb ik geen onderwijsbaasje of ben ik niet tewerkgesteld (echt…dat staat er) dus mag ik niet in het lerarenregister.
Ik mag geen lerarenbeurs aanvragen en het LOF fonds is voor mij ook niet weggelegd (want ik sta niet in het register)

Tsja….hoe pak ik dat nou aan?

Ik ben namelijk ook heel erg onderwijsondernemer met een onderwijshart en onwijs eigenwijs.
Mijn doel is dus vanaf nu dat bevoegdheidspapiertje te scoren, maar wel langs de allerkortste weg. Ik wil best iets leren maar dan moet het wel iets nieuws zijn.

Wie komt er met leuke oplossingen?

10 comments

  1. Nou lift mee op jou hulp vraag want ik zit in precies zelfde schuitje. Val ik straks terug in alleen maar gastdocent zijn (denk aan alle mensen die binnen worden gehaald voor techniek, tweede wereld oorlog, archeologie etc en ik dan voor ICT en mediawijsheid ) ben dus reuze benieuwd

  2. @Eric ik ga het als casus indienen bij Registercommissie eens zien

  3. Als bevoegd docent zou ik maar wat graag les van jou willen krijgen! Denk dat veel ‘bevoegde’ docenten er zo over denken.

  4. @Ina, wauw wat lief! Zou ik dit als aanbeveling mee kunnen nemen 🙂

  5. Dag Karin, herkenbaar. Ik heb ook jaren voor en met het onderwijs gewerkt, veel kennis en inzichten opgedaan over onderwijs- en schoolontwikkeling en wil nu ook voor de klas. Na enig shoppen besloten toch de tweedegraads lerarenopleiding in deeltijd te doen. Dank zij mijn doctoraal / master en werkervaring heb ik voor zeker een jaar aan vrijstellingen, dus zou ik de studie in 3 ipv 4 jaar kunnen voltooien. Ik moet wel alle stages doen, en verder wel veel inhoudelijke vakken volgen omdat mijn master (Amerikanistiek) niet aansluit op het vak Nederlands. Als het niet anders kan is dit voor jou toch een optie; met jouw ervaring kun je vast nog meer vrijstellingen krijgen?
    Maar dat is vooral pragmatisch. In de kern gaat het natuurlijk om het punt dat er sowieso een alternatief moet komen voor mensen die na een aantal jaren ervaring (zowel met onderwijs als daarbuiten) de bewuste keuze maken om voor de klas te gaan staan. Bizar dat er nu tekorten zijn, er (volgens mij een best veel) mensen bereid zijn de overstap te maken, maar er dan toch zoveel tijd overheen moet gaan.

  6. @Fifi, daarom ga ik eerst de mogelijkheden onderzoeken. Ik kan me voorstellen dat ik mijn 4 portfolio’s van de master leren en innoveren en de thesis in elk geval kan inleveren als bewijs. Ik ben een ePortfolio voorstander dan zou ik zo de link of portfolio kunnen delen. Ook is EVC wat mij betreft een veel te weinig ingezet instrument. Ik hou je op de hoogte! Maar ga na ruim 2 jaar dag en nacht in de boeken niet formeel de schoolbanken in. Alleen als ik iets NIEUWS mag gaan leren en niet omdat het op de lijst van MOETEN en PUNTJES staat

  7. Dat je les krijgt van docenten zonder masterpapiertje moet geen probleem zijn. Een docent met een master diploma is niet een betere docent….

    Als ik je verhaal lees denk ik aan de kopopleiding docent omgangskunde aan de HU. Duurt 1 jaartje en je hebt je tweedegraads bevoegdheid

  8. @Dylan daar zit wat mij betreft een van de problemen. Het kan toch niet zo zijn dat straks alle docenten die lesgeven op het MBO maar omgangskunde gaan doen. Ook dat is een van de dingen waar ik wat moeite mee heb. De vakken in het MBO zijn niet af te zetten tegen een tweedegraads opleiding. ICT lessen, Loopbaan en Burgerschap, 21e eeuwse vaardigheden (brr). Ook dan moet ik de schoolbank in en vraag me af wat ga ik daar leren?
    @Joop, nee als Master of Education heb je enkel een Mastertitel (kun je wel starten met een promotietraject begreep ik)

  9. Ha Karin,

    Ik heb hetzelfde probleem als jou. Destijds dezelfde bevoegdheid behaald (met jou als studiegenoot). Inmiddels ben ik werkzaam als seniordocent bij een ROC in Rotterdam. Doordat ik wilde starten met dezelfde Masteropleiding MLI bij de HRO, kwam ik bij inschrijven er toevalligerwijs achter dat “mijn” startbekwaamheid geen bevoegdheid was of in ieder geval niet word erkent als bevoegdheid door het lerarenregister. Net als jij was ik in de overtuiging dat wij waren geëxamineerd door de HU en daardoor dus bevoegd was. Ik heb dit probleem bij mijn organisatie neergelegd en zij zijn nu de mogelijkheden aan het onderzoeken. Ook ik heb weinig trek/zin om na vijftien jaar in het onderwijs en voor de klas (na het behalen (over 2 jaar) van MLI) nog een 2 jarige PDA te gaan doen.

    Misschien als we meer oud studenten vinden eens kunnen kijken of er gemeenschappelijk plan kan worden gemaakt.

    Wellicht zie ik je vrijdag bij het Open onderwijsatelier.

Comments are closed.