EdCamp 11 maart Liveblog

15.50

WrapUp, want we hebben de laatste sessie stiekem overgeslagen en zijn lekker naar huis gegaan.
Maar na de oproep van Rhea Flohr op Twitter om allemaal verslag te doen van wat er geleerd is (#profblog) maak ik nog een afsluitend bericht.

Wat een top #Edcamp was het weer! Ik realiseerde me dat ik er ook alle keren bij geweest ben.
Wat mij betreft mogen de deelnemers dat wat ze gedeeld hebben ook wel vaker in hun eigen school delen. Zou er niet in elke school of scholen stichting elk jaar een Edcamp moeten zijn? Je mag mij inhuren om de dingen aan elkaar te praten, maar dat kunnen Frans Droog en Patrica van Slobbe ook natuurlijk.
Weer heel veel nieuwe gezichten gezien en ook oude vertrouwde gezichten. De sfeer is altijd goed op een Edcamp en ik merk weinig van een ons kent ons. Ja als je in een workshop Bloggen gaat zitten…dan kennen veel mensen elkaar natuurlijk wel.

Dank OBS Bijlmerhorst voor de gastvrijheid!

Oh en ik verontschuldig me hier omdat ik me te hard liet horen toen het woord lerarenregister viel.
Ik valideer bij deze de #Edcamp met 4 registerpunten!

13.57

Ook de lunchpauze werd doorgewerkt. Maar ook werd er volop uitgewisseld …ik denk dat er prachtige dingen ontstaan.

Sowieso de datum voor de blogworkshop van de Crowd geprikt. Op 19 april zijn we te gast  bij OBS de Bloeiende Betuwe. Die staat Rhea Flohr kennend al op de website.

Momenteel zit ik in de workshop microbit…een man of twintig in een kleuterklas (kleine stoeltjes) die stappentellers..kompassen of liefdesmeters programmeren.

Pauline Maas heeft een kist met MicroBits bij zich en zet de deelnemers aan het werk. Coderen met een MicroBit is reuze eenvoudig maar je kunt de leerlingen ook uitdagen door de MicroBit te verbinden aan auto’s of aan jezelf.
Voor deze bijeenkomst deelde zij een flyer met 9 eenvoudige MicroBit projecten. Gelukkig ook online te vinden.
Levendige sessie van beginners tot gevorderden (ik zag iemand in Javascript werken!)
Vooral een microbit kopen en aan de slag gaan!! Op deze bèta site kun je live testen of je bitje doet wat jij wilt.

11.46

Na de pitches van weer zes prima (moeilijk kiezen) workshops sluit ik nu aan bij Jan Tishauser. Die ons meeneemt in de onderzoeken van Graham Nuthall. De eerste hit in Google geeft aan dat het de meest belangrijke onderwijsonderzoeker is waar niemand van gehoord heeft. Ik ook niet dus. De techniek laat Jan even in de steek, maar dat mag op Edcamps..
Nuthall heeft diepgaand onderzoek gedaan, bijna tot in het brein van de leerling.
Jan tipt het boek van Nuthall The Hidden lives of Learners


Een van de eerste onderzoeken deed hij naar: Wat gebeurt er in een lokaal en wat gebeurt er met een leerling?
Een van de eerste conclusies was: In een klaslokaal zijn een aantal vaste rituelen.

Later startte Nuthall met experimenteel onderzoek. Docenten gingen een serie lessen verzorgen volgens vaste inhoudsscripts. Hij keek naar 3 groepen leraren. Ervaren docenten, beginners zonder instructie en beginners die wel instructie gekregen hadden (hoe doen ervaren docenten het).
De uitkomsten van het onderzoek waren best schokkend. Er was geen systematisch verschil in de leeropbrengsten bij leerlingen. Wel werden er verschillen gevonden tussen leraren uit de verschillende groepen. Bij leraren die feedback gaven en vragen stelden waren de leeropbrengsten hoger.
Vooral in vervolg onderzoeken bleef telkens naar boven komen dat leraren die leerlingen betrekken, feedback geven en vragen stellen en activeren beter scoren.

Aandacht werd in latere onderzoeken verlegd naar de leerstof (analyse, welke kennis wordt er overgedragen) en de interactie met de leerlingen. De onderzoeken waren intensief (focus op een kleine groep leerlingen met waarnemers).
Vooral de mechanismes in klassen werden gevonden.
Op het laatst focuste Nuthall op 1 leerling en 1 onderwerp. Jan heeft het over: tot op het bot geanalyseerd.
Laatste onderzoek naar: pretoetsen – posttoetsen – jaren later posttoets – interview van leerlingen.
Hij kon tot op 85% voorspellen, welke leerling welke toetsvraag goed zou beantwoorden
Als een leerling de benodigde informatie 3 keer voorbij heeft zien komen  (en heeft opgelet) kan hij de vraag goed beantwoorden (met twee uitzonderingen).
Conclusies: beperk je curriculum
Geef pre en post toesten
Pas feedback toe
Ken de sociale structuur van je klas. (70% van dat wat leerlingen leren, leren ze van elkaar).
Hop en weer verder naar de volgende ronde

11.05


Na een enerverende start bij het bord ben ik net beland in lokaal 1 om te gaan brainstormen over 21e eeuws leren. Het loopt nog geen storm maar dat maakt het juist extra levendig.
De hoofdvraag is..hoe kunnen we de 21e eeuwse vaardigheden in het kleuteronderwijs integreren?
Het model van Kennisnet en SLO wordt als kapstok gebruikt

De school werkt nu vanuit het principe Leren leren, Leren denken en Leren voor het Leven.
De school waar wij zijn werkt  al met Breintijd en heel veel onderdelen van het model worden al ingezet in het onderwijs. Maar op dit moment is het redelijk ad hoc en niet doordacht. Hoe breng je de daar nu structuur in aan.
Mooie uitwisseling van ervaringen over en weer. Lizette Mijland vertelt over de manier waarop zij nu bezig is met de creativiteitsontwikkeling van kinderen. Uit haar tas Begrijpen met je handen van Annette Weterings.
Wordt vervolgd….op naar de volgende ronde

09.10

Even testen of het wel werkt, anders roep ik iets en komt er niets van.
Ik gebruik de plugin Live Blog Entries, die zorgt ervoor dat het laatste bericht bovenaan staat. Ik hoef alleen het Live blog aan te klikken en een nieuw bericht aan te maken. Dat scheelt titels en instellingen.
Maar of het werkt?

09.02

Natuurlijk stond ik vanmorgen mijn eigen lunch al klaar te maken en heb geen taart maar gewoon zakken snoep mee.
Ik verwacht namelijk dat er massa’s taart en koek meegenomen worden door de 55 deelnemers.
De Microbit zit natuurlijk ook in de tas!

Vandaag ga ik proberen het verslag van EdCamp in een live blog te doen.
Ik heb het nog nooit geprobeerd en dit lijkt me een uitgelezen kans.
Vanaf een uur of 11 vanmorgen schrijf ik telkens een kleine impressie. Deze vul ik later aan met foto’s.
Het zou mooi zijn als je meeleest om er ook tussentijds vragen te stellen of lekker te reageren.
Tot straks

3 comments

  1. Jammer genoeg zie ik dit nu pas dat .. Heb wel even meegedaan met aanvullen van de Edcamp Padlet .. En ik denk dat het Edcamp concept maandag ook maar eens ter sprake moet komen. Had daar soort gelijk idee geplaatst op de padlet Fijn idee van Rhea om allemaal te bloggen over vandaag. Goed om toch mee te kunnen lezen wat ik gemist heb vandaag

Comments are closed.