Digital Media in Education, Peter Leavy

Na een veel te lang uitgelopen keynote (ruim een half uur) mochten we de Europazaal in. Eigenlijk een veel te grote zaal voor te weinig publiek. Diegenen die er niet waren hebben een levendige leuke presentatie gemist. Zou de drempel “Engels” dan te groot zijn?
Peter werkt voor de Britisch Computer Society en sprak over de inzet van multimedia in de klas. Met een goocheltruc, 3 touwtjes van verschilende lengtes, liet hij het verschil tussen leerlingen zien, daar waar het gaat om slimheid, verlegenheid en meer. Door ze te herschikken kun je alle leerlingen naar eenzelfde niveau tillen. Leuke vergelijking.
Niet alleen worden er trainingen gegeven in hoe leerlingen zelf aan de slag gaan met media (audio, plaatjes, animaties, video en het verbale deel, denken en spreken aks een filmmaker) maar ook het delen van de producten (DVD, Internet of dmv presentaties).
Waarom er meer met media in het onderwijs gewerkt moet worden (door leerlingen) heeft verschillende bewezen redenen. Motivatie, samenwerken, veranderen van denkprocessen, schrijfvaardigheden, probleemoplossend vermogen en zelfvertrouwen zijn allemaal nodig om met verschillende media projecten te volbrengen. Wat mij betreft wel weer een Engels trekje: beoordelen van de resultaten dmv een assessment (door een gecertificeerd assessor).
Media moet volgens Peter snel geintegreerd worden in school, omdat als je wacht alles al weer traag en ouderwets is.
Niet alleen is het leuk en leerzaam maar het vergt ook een “creatieve workflow” als begrijpen, plannen, vastleggen, editen, afmaken en daarna delen.
De leerlingen krijgen een cursus van een bepaalde periode waarin zij aan een project werken.
De rol van de docent? Allereerst: “we need to teach the teachers first”. Er is een trainingsprogramma voor docenten, een train de trainer programma en een assessor training. Alle docenten gaat praktisch aan de slag met een eigen project.  De assessoren worden geschoold in het onderscheid maken van slechte en goede films, animaties en meer.
Gelukkig biedt BCS een online Tool, digital creator waarbinnen alles geplaatst en beoordeeld kan worden.
creativityVolgend jaar is het het jaar van “Creativity and Innovation” en er wordt heel hard gewerk aan een website Eurocreator waar de gratis tools en meer beschikbaar komen. In Nederland is de KPC groep het contact (trekker?) van dit initiatief. Zij zoeken nog scholen die mee willen doen met een project, digitale media in het onderwijs. Ook willen zij scholen aan elkaar verbinden. Wil je meer informatie?

Blogged with the Flock Browser