De leraar in de les

Een doordeweekse dag op een school…..
Het academisch kwartiertje gaat tikken zodra de aanvangstijd daar is.
Het is trouwens een zeldzaamheid als iedereen op tijd binnen is.
Zelfs als de keuze van zitplaatsen groot is, gaat per definitie elke deelnemer zo ver mogelijk achteraan zitten. Of het zicht op de docent zo goed genoeg is, is van geen enkel belang…achteraan zitten is belangrijker.
Vervolgens wordt er ondanks de melding afblijven, gerommeld op de PC’s waarop gewerkt gaat worden. Geen vraag waarom er demo01 als inlognaam staat. Nee, gewoon direct proberen met een eigen account in te loggen, of erger nog, net zo lang wachtwoorden inkloppen tot het demo account geblokkeerd wordt.
Wanneer dan toch de vraag, welke inlog en welk wachtwoord,  gesteld wordt, moet zelfs het meest eenvoudige wachtwoord herhaald worden want: Welkom met een hoofdletter W, wordt niet begrepen. Je moet als docent dan zeggen: het wachtwoord is welkom, Nederlands gespeld en de eerste letter van het wachtwoord is een hoofdletter W.

Tijdens de introductie en beschrijving van de inhoud van de bijeenkomst druppelt er gestaag en op wisselende tijdstippen een aantal deelnemers binnen.
Bij elke binnenkomst laat de nieuwe deelnemer zich gerust even horen, groet luidruchtig mensen die bekend zijn, rammelt wat met tassen en jassen en vergeet vanzelfsprekend zich te verontschuldigen voor het te laat binnenkomen.
Vrolijk door elkaar heen babbelend begint men lekker te mailen, op knoppen drukken en met de aanwezige apparatuur te spelen.
Wanneer de les eindelijk op gang is en er een sfeer van het is toch wel handig om te weten ontstaat, blijven er telkens mensen “achterlopen”. De hoe zit het nou, hoe deed je dat nou, wil je het nog een keer uitleggen, vragen komen voorbij.
Logisch als je bedenkt dat zij 3 schermen open hebben staan, de mail, nu.nl en facebook, maar vooral het pakket waar de training over gaat NIET.
Telefoons die afgaan, rustig opgenomen worden en waarvan de eigenaar vaak ook nog even opstaat en wegloopt uit de training zijn standaard.
Zo’n halfuur voor de geplande afloop, pakken druppelsgewijs mensen hun spullen op en geven aan dat ze weg moeten omdat ze ergens anders druk mee moeten zijn.

Ik zie ze nu knikken, de leraren/docenten…ja ik herken het…
Zal wel een pedagogisch didactische kneus voor zo’n groep gezet zijn, want MIJ gebeurt dat niet natuurlijk.

Maar..Waaraan herken je een leraar die aan een training/scholingsbijeenkomst deelneemt?
Juist…aan bovenstaande beschrijving!
Veel leraren die in een trainingssessie (gestuurd) zitten, gedragen zich over het algemeen als de eerste de beste ongemotiveerde leerling.

Wat mij betreft telt hier:

  1. wat je van je leerlingen verwacht moet je op z’n  minst van jezelf verwachten (gedraag je dus).
  2. wat gij niet wilt dat u geschiedt doet dat ook een ander niet.

Daarbij in acht nemend dat de ingehuurde trainer ook nog eens de kop van Jut wordt en het kan ontaarden in een Poolse Landdag omdat de frustraties over wat dan ook, makkelijker te botvieren zijn op dat externe mens in plaats van op een “collega”.
Het heeft niets met de werkvormen of inhoud te maken, als de docent zich gestuurd voelt en er zelf niet om gevraagd heeft, gaat het mechanisme blijkbaar vanzelf werken.
Ik laat hier even buiten beschouwing dat mijn  voorkeur ook niet ligt in ophoktrainingen, maar als je per mail verwijst naar handleidingen, screencasts en snelstartkaarten is dat meestal de eerste mail die verwezen wordt naar de prullenbak, na de nieuwsbrief natuurlijk.

Wat mij betreft schamen al die na-apers van de gemiddelde leerling..zich de ogen uit hun kop en gaan ze vanavond eens kijken naar de competentie reflectie en feedback.
Steek deze maar in je bekwaamheidsdossier of in een gat waar geen licht komt!
Vanzelfsprekend staat het je vrij om te reageren, ontkennend of beamend is me om het even…maar kijk wel eerst even eerlijk in de spiegel.

feedback

4 comments

  1. Doceert de docent of is hij slechts deelnemer aan het proces?
    “Wie achteraan zit verzoek ik nu naar voren te komen, daar is nog plek en ik heb een zwakke stem.” (Maar wel veel geduld…..)
    “De inloggegevens staan hier geprojecteerd/geschreven.”
    “Hoi, kom binnen. Wat is jouw naam? Jammer dat je te laat bent, fijn dat je de rekening houdt met de rest die dat niet was. Nogmaals, welkom!”
    “Je hebt besloten je telefoon op te nemen tijdens deze bijeenkomst, heb je nagedacht over het effect hiervan op de andere aanwezigen?”
    Ofwel, helemaal eens met de spiegel!
    Maar niet iedereen heeft die altijd bij zich.
    Ik nooit. Maar dat hoeft ook niet. Ik ben docent.

  2. Wat jammer dat dat zo ging! Gelukkig herken ik dit totaal niet tijdens activiteiten van The Crowd waar docenten zitten die daar zitten omdat ze iets WILLEN leren!

  3. Ik word door dit bericht herinnerd aan een grote frustratie: verplicht aanwezig moeten zijn bij scholingen van beledigend niveau terwijl het aan je knaagt dat je eigenlijk die tijd zou moeten gebruiken voor een gesprek met een mentorleerling die in de put zit, bijspijkeren van een leerling die langdurig ziek was, goede lessen voorbereiden, goede feedback geven op werkstukken enz, kortom de dingen die naar mijn idee voorop zouden moeten staan.

    Ik heb me daar weleens gedragen zoals boven beschreven: niet afgeleid door Facebook, maar wel bezig werk van leerlingen na te kijken. Dat is inderdaad niet erg netjes tegenover de trainer, maar mijn loyaliteit lag in de eerste plaats bij mijn leerlingen.

    Degenen die dit ‘onfatsoenlijk gedrag’ afkeuren kan ik gerust stellen: ik werk mede om boven beschreven reden al een paar jaar niet meer in het onderwijs.

  4. Beste M,
    Ik kan me je gevoel heel goed voorstellen. Ook ik heb verplichte nutteloze trainingen moeten bijwonen op momenten dat ik heel veel beters te doen had. En daar zit je dan, wanhopig proberend de goedbedoelende trainer niet te beledigen en niet in slaap te vallen. Zonde van de tijd, zonde van het geld en zonde van je motivatie.
    Ik hoop dat jij, net zoals ik, na afloop van zo’n training je schoolleiding erover hebt aangesproken. Dat helpt!

Comments are closed.