Daar kan het dus wel…en maar 600 leerlingen

Kwijlend las ik gisteren in het AD dat het Alberdingk Thijm college vergeven is van de leerlingen die met Apple notebooks door de school lopen. Voor de ondersteuning van de ruim 600 leerlingen in klas 1 t/m 4 (allen gebruik makend van een draadloos netwerk) zijn er zgn “labtopdokotoren” en 7 systeembeheerders. Ook nog een klein fragmentje uit de lange tekst; de rol van docenten wordt zelfs belangrijker als ze zelf digitale methoden ontwikkelen. Ze zijn regisseur van het onderwijsproces. Wat een onvoorstelbare anticlimax zullen die leerlingen hebben als ze na het VMBO ons ROC binnenstappen. Geen ondersteuning en service aan leerlingen en zoals eerder al gezegd, een Apple al helemaal not done. Daarnaast is er deze week begonnen met de ontmanteling van de servicedesks op locatie en worden concierges en receptionistes eerste aanspreekpunten voor kleine storingen en vervangingen van bijvoorbeeld cartridges. Zijn ze allen natuurlijk gedegen voor opgeleid en worden daarvoor ook goed beloond (schaal 3 als ik me niet vergis). Hoe breek je onderwijs tot op de grond af en blokkeer je alle innovatieve intiatieven, juist, door gewoon alle ICT in de school om zeep te helpen onder het mom van beter omgaan met de middelen. Henk heeft nog steeds geen collega serverbeheer en docenten willen blijkbaar geen regisseur worden van hun onderwijsproces want zij kopen methodes.
Wie heeft er een leuke baan voor een procescoordinator onderwijs en ICT die onderwijs en onderwijsinnovatie een “warm” hart toedraagt?

Blogged with the Flock Browser