Hier ga ik dus niet op stemmen

Vandaag lanceerde Kennisnet verkiezingsland op kids.kennisnet.nl. De demissionair minister drukte op de knop en ook bij het jeugdjournaal kreeg de site mooi gratis exposure.
Toen ik het bericht vanmorgen op Twitter voorbij zag komen heb ik er niet zoveel aandacht aan besteed. Toen ik vanavond weer Tweets voorbij zag komen, mopperend omdat de site in Flash gemaakt is en dus op een iPad (de heilige Koe in onderwijs) niet te lezen is, borrelde er iets.
Waar staat Kennisnet nou voor?

[Kennisnet is de publieke ict-partner die met expertise, voorzieningen en innovatie instellingen en sectoren in het po, vo en mbo in positie brengt om maximale kracht uit ict te halen]
Bron

Nou jeukt het gewoon bij mij, want ik denk dat Kennisnet de gelden die zij uit de gemeenschapsruif ontvangen oneigenlijk inzetten.
Sterker nog, maar daar moet ik misschien wat voorzichtiger mee zijn is dit, dus een inhoudelijke site over de komende verkiezingen, geen valse concurrentie?
Uitgevers investeren heel veel geld in lesmateriaal, de digitalisering daarvan en ook de inhuur van expertise, alles out of the pocket…want de subsidie stromen zijn mager. Als zij een persbericht de wereld insturen zijn het “de Commerciëlen” en wordt het niet zomaar opgepakt en overgenomen. Ook daar moeten uitgevers dus best veel in investeren.
Kennisnet heeft zo’n krachtige naam, dat alleen bij het uitsturen van een bericht, dat de minister op een knop gaat drukken, de pers uitrukt
Daarbij in gedachten nemend dat de communities van Kennisnet die wat mij betreft juist wel door hen gefaciliteerd zouden moeten worden, gestopt zijn, of op z’n minst anders opgepakt worden.
Er zijn ook een aantal erg actieve onderwijsmensen die mooie pagina’s bijhouden  kijk eens bij Sipke Kloosterman en MeesterHenkVink die geen stuiver krijgen voor hun inspanningen en daar toch gewoon gratis delend mee doorgaan. Zij verdienen meer exposure!
Zelfs Wikiwijs  (door de vorige minister gepusht, gestimuleerd en gefinancieerd),wordt niet gebruikt voor de verkiezingen, door extra inhoud te generen en mensen te belonen voor hun gratis deelgedrag.

Gelukkig is Kennisnet een openbare stichting, dus kunnen we snel achterhalen wat een kinder verkiezingssite gelanceerd op 23 augustus en nutteloos op 12 september (20 dagen), gekost heeft.
Hoeveel Grassroots projecten hadden hiervan gefinancierd kunnen worden?

6 comments

  1. Er si vast een hoop op de verkiezingssite aan te merken. Ik ben zelfs blij dat het gemekker over Flash eens een keer niet uit het kamp van Apple-gemeenschap komt.

    Ik vraag me af of het niet wat kort door de bocht is om te stellen dat de ‘opbrengst’ van een website is uit te drukken in het geld dat het bouwen heeft gekoste (weten we dat eigenlijk) en de hoeveelheid tijd dat de site actueel is? Vanuit een technisch perspectief zou het me niet eens verbazen als de site voor toekomstige verkiezingen te actualiseren is. Als dat niet zo zijn, mag je vraagtekens zetten bij de economische investering.

    Als het verkiezingsland er voor zorgt dat enkele tienduizenden kinderen zich bewust worden van het belang van verkiezingen voor onze democratie, bijdraagt aan de maatschappelijke bewustwording van jonge kinderen en nadenken over de invloed van politiek op je directe leven, dan is de investering misschien wel een stuk minder groot dan het lijkt.

    Ik wil maar zeggen: opbrengst is niet alleen in cash of harde cijfers uit te drukken.

  2. @Fons, zoals altijd ben ik het grotendeels met je eens, echter de strekking van de post gaat over het feit of een organisatie als Kennisnet de middelen die zij ontvangen om maximale kracht uit ict te halen, op deze manier goed inzetten. Natuurlijk zal het herbruikbaar zijn en ziet het er ook goed uit (indien af te spelen). Maar is het de taak van Kennisnet om kinderen van groep 7 en 8 en de docenten, inhoudelijk te voorzien van lesmateriaal. Moeten zij juist niet de politiek proberen te bespelen meer in te zetten op innovatie en ICT in het onderwijs? Leren kinderen en docenten maximaal ICT te benutten door deze site te bezoeken?

  3. Karin, bedankt voor je kritische blik. Om meer inzichtelijk te maken waarom we als Kennisnet de Kidswebsite aanbieden, hebben we een aantal vragen op een rij gezet en daar antwoord op gegeven. Deze kun je hier nalezen: http://voordeleerkracht.kennisnet.nl/kids/veelgesteldevragen.

    Als aanvulling: voor het Verkiezingsland hebben we samengewerkt met ProDemos en een aantal andere partijen. Deze partijen hebben de inhoud verzorgd.

    Het Verkiezingsland blijft ook na 12 september online en actueel.

    We verwijzen in het Verkiezingsland ook naar deze lesbrief: http://leerkracht.kennisnet.nl/7390/lesbrief-verkiezingen. In deze lesbrief besteden we aandacht aan allerlei initiatieven (ook Yurls en MeesterHenk) rondom de verkiezingen en zetten ze zo in de spotlight. Aanvullingen zijn altijd welkom.

    Met vriendelijke groet,
    Annemiek Nederpel
    Senior webredacteur Kennisnet Kids

  4. @Annemiek, dank voor je reactie en de snelle Kennisnet actie. Ik blijf er echter bij dat ik liever zou zien dat Kennisnet zich hard zou maken voor meer Innovatie en ICT en het onderwijs tijdens en na de komende verkiezingen en dat in de partijprogramma’s terug willen zien.
    Snap dat Mediawijsheid en Informatievaardigheden juist heel belangrijk zijn en daar doet Kennisnet heel veel goed in.
    Maar toch, zou ik willen dat Kennisnet bijvoorbeeld het Grassroots programma, stimulatie van onderwijs innovatie door projecten, ambassadeurs en communities liet bestaan in ruil voor een inhoudelijke website.

Comments are closed.