150 miljoen? Sigaar uit eigen doos.

Vooral allemaal juichend een verkiezingstijd polonaise gaan lopen.
De minister investeert 150 miljoen extra in het MBO.
Wie even goed leest snapt natuurlijk dat het een sigaar uit eigen doos is. De niveau 4 opleidingen worden daar waar mogelijk verkort naar 3 jaar om de snelheid van doorstroom naar het HBO te verbeteren. Natuurlijk kan dat  dan ook makkelijk want ze hebben het eerste jaar allemaal een paar uur langer op school gezeten. We pakken de cijfers er even bij ongeveer 230.000 leerlingen in niveau 4 die een jaar korter naar school gaan. Wat levert dat op?
De bezuiniging van 30 plussers die zoals het er nog steeds uitziet hun eigen onderwijs moeten gaan betalen, wat levert dat op?
De 150 extra uren die 1e jaars leerlingen krijgen worden volgens het bericht onder meer gebruikt voor coaching en begeleiding van de nieuwe MBO’ers omdat ROC’s toch wel een grote overgang zijn na de wat kleinere VMBO’s.
Zodoende maken we de stap van vmbo naar mbo iets makkelijker en weten we leerlingen beter te boeien, is er minder gatenkaas. Mooie volle roosters met uren zodat je gemotiveerd blijft en niet afhaakt’’, aldus Van Bijsterveldt woensdag in het NOS-Journaal.
Wat doen de leerlingen IN die mooie uren van de VOLLE roosters….daar kon ik even niets over vinden, maar ja mijn brein is net een gatenkaas.
Wat ik persoonlijk een trieste ontwikkeling vind is het feit dat alle nieuwe MBO leerlingen pas in mogen stromen MET een diploma. Dat wordt dan een jaartje AKA of niveau 1 voor Havisten of gezakte VMBO’ers die vanwege het zittenblijven van het voortgezet onderwijs gewipt worden (weet je nog de lijstjes).
Gezien de ontwikkelingen bij educatie en het volwassenenonderwijs (vaak gefinancieerd uit gemeentepotjes) kunnen we voor hen namelijk de VAVO gevoegelijk gaan vergeten.
Je mag niet ongekwalificeerd de arbeidsmarkt op en bent een soort van leerplichtig tot je 23e, maar op de een of andere manier niet meer leerrechtig?
Pff ingewikkeld allemaal hoor….en heeft u trouwens iets gelezen over de werkelijke KWALITEIT van het onderwijs, professionalisering van docenten, beloning van diezelfde docenten?
Lang leve de BBL, gewoon nog steeds 1 dag per week naar school en 4 dagen werken.
Misschien ook handig als journalisten eens een onderscheid gaan maken tussen die 2 heel verschillende MBO stromen.

One comment

  1. Dankzij jou kan ik klaar en duidelijk ‘tred houden’ wat betreft de onderwijssituatie boven de Moerdijk (en ja, ook n stuk eronder)!

    Karin blogt met spirit! Zonder jou had ik een groot gat in mn cultuur.

    GRTZ

Comments are closed.